kun je spataders voorkomen of uitstellen, dat je ze krijgt

ik heb reeds 1 spatader op mijn boven-achterbeen en voel op mijn onderbeen ook 1 "groeien". IK heb werk waarbij ik de hele dag loop en sta, daarnaast wandel ik ook heel veel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Vermijd warme ’situaties’: warm bad, warme was, te warm klimaat of sauna.

Leg je benen zoveel mogelijk in de hoogte: wanneer je tv kijkt of in bed.

Doe iets aan overgewicht of constipatie.

Verhoog de inname van vitamine E en C (antioxidanten). Eet veel vezels, fruit en groenten, granen.

Draag geen strakke kleding.

Doe oefeningen. Wandelen is ideaal: de voeten worden dan bloedsponzen die bij elke stap het bloed naar boven stuwen. Je benen nemen over en duwen het bloed verder doordat de spieren samentrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is deels erfelijk aangelegd, maar veel lopen is goed voor je aderen. Wil niet zeggen dat je ze dan niet krijgt, maar ik heb ooit een vaatchirurg horen zeggen veel lopen is beter dan een operatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lopen stimuleert de pompfunctie van je been, en dus de doorbloeding. Geeft inderdaad geen garanties, maar kan verergering van de klachten wel uitstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemde min overigens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja heb deze informatie van een vaatschirurg en die zou het wel beter weten dan ik.
Je kunt kousen kopen die een beetje steunen.
Wandelen is prima, staan is minder goed.
Spataders kUnnen (hoeft dus niet) een teken zijn van een minder goede vaattoestand in je been, ik heb ze bijvoorbeeld links wel en rechts niet.
Spataders kun je laten behandelen, zie voor meer info bijvoorbeeld hier: http://www.huidinfo.nl/spataderen.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorkomen spataderen
Voorkom langdurig staan of stilzitten.
Heb je een staand beroep, ga dan toch regelmatig even zitten.
Heb je een zittend beroep ga dan regelmatig even lopen en als dit mogelijk is, leg je benen even hoog.
Ook voldoende lichaamsbeweging is ontzettend belangrijk.
Het voorkomen van overgewicht of zo nodig proberen af te vallen.
Tijdens de zwangerschap elastische kousen te dragen (juist al in de beginfase);
Geen knellende kleding dragen.
Koud douchen houd de bloedvaten elastisch.
Leg overdag je benen af en toe omhoog. Dit ontlast de aders.
Het gebruik van voedingssupplementen om de bloedvaten te reinigen.
Mogelijke oorzaken spataderen
Hormonale afwijkingen zoals zwangerschap.
Langdurig stilzitten of staan.
Onvoldoende beweging.
Het dragen van knellende kleding.
Overgewicht.
Aub, succes!