's ochtens na iets aanraken prikkelend, irriterend en vooral pijnlijk gevoel in de huid van mn handen, hoe kan dit? of wat is het?

Maakt niet uit wat is aanraak, ookal is het een heel zacht iets. Het gaat meteen pijn doen, ook met het ophijsen van je broek, bij het openen van de kast. Alles geeft het branderige pijnlijke gevoel. Zelf had ik meer het idee, ik weet het wel zeker, dat het vooral is op dagen met warm weer, of nouja, in ieder geval niet koud. Op vakantie had ik er dus ook heel erg last van.
ik heb het trouwens ook wel eens bij mn voeten, maar dat is echt zo minimaal.

Ben al bij de huisarts geweest maar die weet het niet, dus mijn vraag was, misschien weet iemand van jullie iets?

alvast heel erg bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het klinkt een beetje als een lichte vorm van polyneuropathie, ook omdat je het ook een beetje aan je voeten voelt:

Polyneuropathie is een zogenaamde 'zenuwontsteking', een verzamelnaam voor verschillende vormen van zenuwontstekingen van diverse oorsprong. Meestal begint een polyneuropathie aan de benen, zeldzaam ook aan de armen. Deze zenuwontsteking kan symmetrisch verlopen, maar soms ook asymmetrisch.

Symptomen van polyneuropathie
•Gevoelsstoornissen: 'doof' gevoel, slapend gevoel, tintelingen, prikkelingen, 'alsof er mieren doorgaan', brandend gevoel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Polyneuropathie, zenuwontsteking
www.neurologiecontact.be/polyneuropathie - In cacheVergelijkbaar
Polyneuropathie is een zogenaamde 'zenuwontsteking', een verzamelnaam voor verschillende vormen van zenuwontstekingen van diverse oorsprong. ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk hebben je handen dan "geslapen". Dat komt omdat er dan minder bloed door je handen is gekomen op de een of andere manier. Vaak komt dit doordat je op je armen/handen hebt gelegen tijdens het slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en de voeten dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ze gebogen hebt tijdens het slapen of de deken er omheen hebt gewikkeld in je slaap, kunnen die ook gaan "slapen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jawel, maar daar ga je toch niet mee naar de dokter, zoals Yiouka?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee je hoeft er natuurlijk niet mee naar de dokter te gaan.
Het kan dat je handen nog aan het 'slapen' zijn op dat ze hebben geslapen. Je moet er dan extra veel mee bewegen en met je voeten kan je even gaan rennen, dan gaat het wel over, zo niet, ga dan naar een andere huisarts!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mogelijk dat het neuropatische pijn is.
Soms ontstaan er verschijnselen die typisch zijn voor zenuwpijn: brandende en soms stekende pijn (een gevoel van speldenprikken, elektrische schokken), gevoelsstoornissen rond de pijnlijke zone, bijvoorbeeld ledematen die 'slapen' of overgevoelig zijn.
• pijn door een gewoonlijk niet pijnlijke prikkel, bv. het schuren van kleding over de huid, een laken op de voeten.
• overdreven pijnreactie op een relatief onschuldige prikkel (hyperalgesie),
• gevoel dat men op 'kussens' loopt,
• pijn bij koude of warmte (bv tijdens een douche)
Er zijn vele oorzaken van neuropathische pijn.

Hieronder lees je er alles over op een heel uitgebreide website:

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=3907