Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

hoe "ernstig " is een hb gehalte van 5.4 mmol ?

Ik kreeg vandaag de uitslag van mijn bloeduitslagen per telefoon, ik moet volgende week naar dokter toe.
Omdat ik al meerdere keren was flauwgevallen,erg bleek zie,veel hoofdpijn heb,had de arts zoiets ,om toch het te laten controleren,maar ik weet het zelf aan stress.
Nu slik ik ook AD (paroxetine 50),voltaren100mg 3x,en nog vele medicijnen voor de pijn van de reuma,en heb ik inderdaad heeel veel nu aan mijn hoofd.
Ik zal waarschijnlijk andere medicatie krijgen,heb ook zware menstruaties,maar slik al de diana.
Ik vraag me af hoe ernstig de HB waarde is,ik weet dat hij normaal tussen de 7--9 moet zitten.
Weet iemand dit toevallig,vind wel alle informatie over bloedarmoede maar niet in de mate hoe ernstig.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is voor iemand die met klachten bij de huisarts komt, best laag. Net na en operatie op de IC gelden natuurlijk andere standaarden, maar bij een verder redelijk gezond iemand denk ik dat een huisarts wel even heel alert wordt. Het Nederlands Huisartsengenootschap spreekt bij vrouwen van een milde anemie bij een hb tussen de 6 en 7.5, en een ernstige anemie bij een hb lager dan 6. Een hb van 5.4 is niet zo laag dat je een bloedtransfusie nodig zult hebben (uitzonderingen daargelaten), maar wél zo laag dat een huisarts zeker eerst uit zal willen zoeken wat de oorzaak van het lage hb is, in plaats van ijzersuppletie voorschrijven en kijken wat er gebeurt. (Veel huisartsen schrijven bij een lichte bloedarmoede ferro voor, ook wanneer niet zeker is dat het om een ijzergebreksanemie gaat, gewoon omdat dit de meest waarschijnlijke oorzaak is.) Waarschijnlijk zal je huisarts verder (bloed)onderzoek laten doen, of misschien zijn er andere waardes bekend van het laboratoriumonderzoek die al laten zien in welke richting de oorzaak gezocht moet worden (de grootte van de rode bloedcellen zegt al heel wat, bijvoorbeeld, en misschien was ook serumferritine en/of ijzer al aangevraagd, en/of foliumzuur en vitamine b12). De reuma kan inderdaad een rol spelen, ("anemie door chronische ziekte"), maar volgens mij gaat dit meestal om een milde anemie. In jouw geval zou ook je medicatie een rol kunnen spelen: de voltaren kan een bloeding in de maag veroorzaakt hebben, en de zware menstruaties kunnen ook meespelen, al lijkt het me sterk dat dat de enige oorzaak zou zijn. Je huisarts zal je waarschijnlijk vragen naar eventuele andere klachten, en afhankelijk van klachten en verdere uitslagen behandelen of doorverwijzen.

niet zo goed nee, dat is nogal te laag, ik zit zelf bijna altijd rond de 7,3

Je zit inderdaad aan de lage kant. In de link die ik hierbij doe, zie je dat reuma een factor kan zijn. Maar ook zware menstruaties doen er natuurlijk geen goed aan. Ik zou je het liefst geruststellen en zeggen dat er aan gewerkt kan worden, maar ja, ik weet ook niet wat de dokter gaat zeggen. Normaal zit je inderdaad zeker rond 7 als je gezond bent, dus je bent echt te laag. Maar ik weet ook van mensen die veel lager hebben gehad en zijn opgeknapt. Zoek eens uit wat je zelf met voeding kunt doen. Bepaalde combinaties zijn goed voor de ijzer en bepaalde combinaties juist niet. Sterkte!

Bronnen:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseact...

Redelijk erg. • normale Hb-gehalte bij een vrouw: 7,3 - 10 mmol/ml • bloedarmoede: lager dan 7,3 mmol/ml Is uw Hb-gehalte te laag, dan kan er niet genoeg zuurstof door de rode bloedcellen worden vervoerd. Door bloedarmoede kunt u zich ook moe en zwak voelen. Bij inspanning wordt u sneller kortademig. Verder kunnen klachten optreden als duizeligheid, het gevoel flauw te vallen, hartkloppingen, transpireren, hoofdpijn en oorsuizen. Bleekheid treedt pas op als het hemoglobine-gehalte sterk is verminderd. Andere mogelijke klachten zijn lusteloosheid, slaapproblemen, concentratieproblemen, maag- en darmstoornissen, koudegevoel en bij mannen impotentie of minder zin in seks. Bloedarmoede tengevolge van een vitaminetekort kan ook aanleiding geven tot ontstekingen van de mond en/of de tong en neurologische verschijnselen. De behandeling is afhankelijk van de oorzaak. Lees er alles over in de bron.

Bronnen:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseact...