als je in over gang ben kan je dan zwanger raken ?

heb net van mij dokter gehoord dat ik in overgang ben
vroege overgang wand ben nog maar 41 jaar
mij dokter zij dat ik niet meer zwanger kan raken
gelukkig heb ik al 2 kinderen.

wie zit er ook al in overgang op vroege leeftijd ?
wat voor klachten hebben jullie ?
en kan je echt niet meer zwanger raken ?

Toegevoegd na 17 minuten:
ik ben al 7 jaar niet ongesteld
en heb net mij spiraal er uit

Toegevoegd na 22 minuten:
ze hebben gezegt dat ik borderline heb maar ik twijfel heel er nu wand die klachten lijken ook op overgang
zo als huilen. stemverwisseling. angsten
dus begin nu ook te twijfelen
wil je meer weten hoor ik graag van jullie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (6)

De vruchtbaarheid neem sowieso af na je 35 ste.
Tijdens de overgang kan een vrouw nog zwanger raken.

Als je de overgang gehad hebt en de menopauze gehad hebt (minimaal 1 jaar geen menstruatie) dan kun je niet meer zwanger raken.

Maar dat weet je dus pas achteraf.

Zwangerschapstest en de overgang
In de jaren voor de menopauze (overgang) kan de menstruatie onregelmatig worden. De eisprong (ovulatie) kan echter nog steeds plaatsvinden! Het is dus heel goed mogelijk dat een vrouw zwanger wordt, ook al is ze in de overgang! In het algemeen - dat is echter per vrouw verschillend! - mag je er van uit gaan dat de overgang plaats vind bij vrouwen ouder dan 40.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees hier meer over een "vroege overgang".
De diagnose, eventuele klachten etc.

http://www.freya.nl/web_folders/folder17.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook tijdens de overgang, als je onregelmatig menstrueert, is er nog een kans op zwangerschap. Als je dat niet wilt riskeren, is het verstandig om tot een jaar na de laatste menstruatie voorbehoedsmiddelen te blijven gebruiken, bijvoorbeeld condooms of een spiraal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is inderdaad erg jong ja
maar ik zou voorlopig toch maar oppassen als je niet meer zwanger wil raken
er zijn heel veel vrouwen die in het begin van de overgang nog zwanger raken
de klachten kunnen(hoeft niet) opvliegers een heel nerveus gevoel en heel prikkelbaar en depressief zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn beide oma's kregen hun elfde kind zo rond hun 45'de, dus als je geen kindje meer wilt krijgen moet je echt voorbehoedmiddelen blijven gebruiken voor de zekerheid..
Het is heel vroeger en de vruchtbaarheid stoppte na 48 bij sommige vrouwen anders na 35 als jou . Elke vrouw heeft haar eigen vruchtbaarheid tijd en ik heb gehoord dat veel vrouwen in de overgang zwanger raken maar mestaal vrouwen bevallen normale kinderen en weinige vrouwen niet
De overgangsklachten zijn mestaal opvliegers veel keer per dag en depressie en u moet naar je huiarts als u een depressieve vrouw bent en met zijn of haar verwijsbrief naar een specialist en voor medicijnen krijgen om de opvliegers te verminderen.

Toegevoegd na 4 minuten:
De overgang is niet het stoppen van vruchtbaarheid maar normaal na leeftijd 35 bent u in de overgang en dat betekent niet dat je niet zwanger zou raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Ben ik nou de enige of zijn er meer mensen die de antwoorden van Enammisc niet kunnen begrijpen? Wat staat er nou? Dat vrouwen na hun 35ste jaar in de overgang raken maar gewoon vruchtbaar blijven? En als je dan zwanger raakt krijg je meestal normale kinderen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enammisc is inderdaad niet zo duidelijk in het taalgebruik. Met wat gepuzzel kun je de bedoeling wel raden, maar ja, dat is niet echt de bedoeling. De toevoeging is inderdaad raadselachtig. Na 35 raak je nog zeker niet in de overgang, normaal gesproken. Dat kan nog vijftien jaar duren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je 50e is ook NA je 35e he ;-) Overigens moet ik zelf rond die leeftijd (35 dus) al in de overgang hebben gezeten, alleen heb ik er nooit iets van gemerkt. Maar toen ik rond m'n 40e stopte met de pil bleef m'n menstruatie uit. De huisarts heeft toen 2 keer (met een tussenpoos van 6 weken) een test gedaan en daarbij bleek dat ik de overgang zelfs al achter me had. Dat is het gevaar voor vrouwen die eerst carrière willen maken, en dan pas kinderen: dan is het soms al te laat en blijft er alleen dure medische hulp over zoals IVF e.d. Als je na je 40e zwanger raakt heb je meer kans op een kindje met het syndroom van Down, ik denk dat Enammisc dat bedoelde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel, maar normaal gesproken is een vrouw toch wel een jaar of 50 als ze in de overgang raakt. Dat is ná het 35e ja, maar waarom die leeftijd genoemd? Dat is volgens mij in overgangsland geen bijzonder moment.
Officieel is 'de overgang' de laatste menstruatie, waarbij dan uitgegaan wordt van 'een jaar niet meer ongesteld geweest, dan was die laatste keer dus de menarche ofwel overgang'.
Met een bloedproef kan gemeten worden of je in de overgang bent of daar al voorbij bent, maar: er zijn verhalen van vrouwen die na x jaar ineens weer beginnen te menstrueren. Uitzonderlijk, maar het kan.
Heeft je huisarts een bloedproef gedaan om je hormoonspiegels te meten? Weet z/hij van je overige klachten? Heb je overlegd of deze dingen effect op elkaar kunnen hebben?
Laat je goed voorlichten door je huisarts, want onzekerheid is vervelend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Klopt niet, menarche is de éérste menstruatie van een tienermeisje! De laatste is de menopauze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pardon, je hebt gelijk!
ik ben al vanaf mijn 38e jaar in de overgang. en menstueer sedert 2000 niet meer. Ben wel gestereliseerd op 30jarige leeeftijd. Als je dokter zegt dat je in de overgang bent kunnen helaas stemmimgswisselingen hebben, huilbuien het hoort er allemaal bij...dus dat zal het zijn en vertrouw je het niet ga je alsnog naar je huisarts die zal dan zeker bevestigen of het toch de overgang is of borderline...succes anne