Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

hoe rugspieren te trainen? zie uitleg

Ik ben sinds kort aan het werk in de ouderenzorg. Daarbij moet ik vaak zwaar tillen. Ik krijg dan snel last van mijn rugspieren (ik denk dat komt omdat ik het voor het eerst doe). Ik heb wel een transfertraining gehad en probeer de regels goed te volgen.
Heeft iemand tips om mijn rugspieren sterker te maken en om met de pijn om te gaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je hebt zelf de diagnose gesteld dat het probleem in de spieren ligt. Pijn wordt doorgaans in de spieren gevoeld, maar wellicht zijn er wel onderliggende problemen die de pijnen veroorzaken zoals een dysfunctie van een van de wervels bijvoorbeeld. Het kan een bezoekje aan een fysio waard zijn voor een juiste diagnose. Veel wijsheid en succes. Gr. Simon www.optimaalsporten.nl

Mijn fysiotherapeut zei, dat bij rugklachten de BUIKSPIEREN moeten worden getraind. Dit om de rugspieren te ontlasten. Als je de buikspieren traint, doen buik- en rugspieren het samen en ga je minder snel door je rug. Trainingsregels voor buikspieren kan je vinden op internet of ophalen bij een fysiotherapeut.

De hyperextension is een veilige zeer effectieve oefening, maar is moeilijk om thuis uit te voeren. http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/WtHyperextension.html Wat je ook kunt doen is een aardig gewicht in je nek leggen en dan met HOLLE rug een buiging maken. Hoeft geen stang met gewichten te zijn als je die niet hebt, ben maar creatief met tassen en boeken. http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBGoodMorning.html

Als je snel last van je rug hebt, dan kan je beter proberen om al je spieren te trainen, met de nadruk op je bovenlichaam. Dus ook wel een beetje je benen maar wat meer je buik en borstspieren + voor- en achterkant schouders en je armen natuurlijk. En evengoed je rugspieren. Het gaat gewoon niet makkelijk om 1 spiergroep sterker te krijgen als je de rest niet traint. Dit lijkt het lichaam niet te willen. Ook is het minder saai door de afwisseling. Probeer het eens 2 of 3x per week met fitness, als je het goed doet dan zal je na 2 maanden al een flinke vooruitgang merken. Bij mezelf merkte ik al snel dat ik minder last van mijn rug had toen ik hiermee begon.