Heb je als patient de "recht" om een ontlastingtest aan te vragen bij je huisarts?

Stel jij zou een ontlastingonderzoek willen en je huisarts zegt dat het geen zin heeft wat zou je dan kunnen doen?

Toegevoegd na 3 uur:
Na het gebruik van antibiotica (2 pilletjes) heb ik nu een jaar lang last van mijn ontlasting mijn buik borreld zo hard dat mijn vriend het kan horen als hij naast me zit . Ben constant moe,extreem haaruitval , en een tal van andere lichamelijke klachten die ik over heb gehouden door dat ik 9 weken lang diaree had door die ene keer antibioticagebruik.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een second opinion aanvragen bij een andere arts, als je geen vertrouwen hebt in de huisarts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je dan gewoon bij elk willekeurig huisarts kunnen stappen? Bedankt voor je reactie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij moet dat in overleg met je zorgverzekering
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is goed bedankt zal het na vragen bij mijn zorgverzekering
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ontlasting ... Daaruit zou kunnen blijken of ik bepaalde parasieten of bacterien in mijn darmfora heb. Kom oorspronkelijk uit suriname maar ben vanaf mijn 4 e jaar in nederland . Doordat ik best heftig op die antibiotica heb gereageerd zou het kunnen zijn dat de "slechte bacterien" nu overheersen in mijn darmen .

Antwoorden (3)

Je heb hebt het recht om dat "aan te vragen", maar je huisarts heeft het recht om dat te weigeren, net zoals hij mag weigeren je door te verwijzen naar een specialist. In het algemeen mag je aannemen dat je huisarts weet of iets noodzakelijk is of niet, en hij zal daar ook liever geen risico's mee willen lopen. Want mocht zo'n test achteraf toch noodzakelijk zijn geweest kan hij in de problemen komen.

Er zijn 3 mogelijkheden:
- leg je neer bij de beslissing van je huisarts, als je van mening bent, dat hij dit beter kan beoordelen dan jij.
- ben je ervan overtuigd dat zo'n test noodzakelijk is, overleg met je huisarts. Soms zijn huisartsen best bereid dit te doen, als dat niet noodzakelijk is, maar wel om b.v. ongerustheid bij jou weg te nemen.
- blijft je huisarts weigeren, en blijf jij bij je mening dat zo'n test absoluut noodzakelijk is, dan is het niet belangrijk wie er gelijk heeft. Wel belangrijk is dan, dat er iets mis is met de vertrouwensrelatie met je huisarts, en dan zit er niets anders op, dan een andere huisarts te kiezen, die je wel vertrouwt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zal toch een klacht aan ten grondslag moeten liggen. Een huisarts zal niet meewerken aan een "fun" test. Dat kan hij medisch en bij de verzekeraar niet verantwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp ook wel dat je niet voor de fun dit kan vragen. Ik heb al een jaar klachten maar mijn huisarts neemt mij naar mijn mening niet erg serieus.
Ook al zou ik het als jouw huisarts niet zo zinnig vinden gezien je klachten dan zou ik het toch overwegen. Waarom? Je geeft aan uit een tropisch land afkomstig te zijn waar darmparasieten veel meer voorkomen. Dan hebben we het over de Triple Faeces Test, die een aantal mogelijke oorzaken onderzoekt.

Na antibioticagebruik herstelt de normale darmflora zich binnen twee maanden.

Misschien is het zinniger als je je daarnaast laat testen op algemeen onderzoek qua vitamines en andere tekorten en op bezinking en mogelijk een aantal dingen die je met je huisarts moet afstemmen.

Bij voorbaat op één kwaal concentreren bij lichamelijke klachten werkt niet. Op die manier kan een huisarts niet werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn huisarts schuift alles af op stress. Toen ik naar hem toe ging omdat ik "steken" voelde in mijn hals zei hij dat het waarschijnlijk niets was paar maanden later bleek ik een struma te hebben. Ik was zo uitgedroogd geraakt dat heel mijn lichaam mankementen begon te vertonen. Ben pas 29 maar zie er door dit alles uit als iemand van 35 jaar. Vorig jaar zag ik voor het slapen gaan spinnen,slierten en vogels op me afkomen ik wist dat ze er niet echt waren maar alsnog zag ik ze ,huisarts vond dat het met stress te maken had. Er kwam melk uit mijn borst en ik was niet zwanger werd alleen op prolactine getest en voor de rest werd er niks meer aangedaan. Ik heb zoveel klachten en wordt niet echt serieus genomen. Bedankt voor uw advies zal morgen huisarts weer bellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt reden genoeg om van je huisarts te vragen in de eerste plaats jou als persoon maar ook je klachten serieus te nemen. Ik kan me aan de andere kant ook wel voorstellen dat het voor een huisarts niet makkelijk is om met een aantal uiteenlopende klachten te worden geconfronteerd. Maar dan kan die huisarts beter een keer goed tijd aan je besteden dan te gauw je klachten af te doen als stress. Natuurlijk heb je stress als je met dergelijke gezondheidsproblemen rondloopt. Maar is dat de oorzaak of het gevolg? Maar goed, zo komt het op mij over, zo op een afstand. Ik hoop dat wij je geholpen hebben om het in de spreekkamer straks goed te formuleren.