Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je het door stress vaker koud hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,ik wel tenminste..
En als ik me depressief voel
,heb ik het ook altijd sneller koud.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja,dat kan.
Als je gestresst bent maakt je lichaam adrenaline aan,adrenaline warmt je lichaam op.
Als je dan een moment van rust hebt koelt je lichaam weer af en dat kan ervaren worden als het ''koud hebben''
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wordt er bij een bloedonderzoek geen medische oorzaak gevonden, dan kan het ook zijn dat je het koud hebt door stress, moeheid, overbelasting of nervositeit. Heb je het snel koud, draag dan in ieder geval extra warme kleding, zoals thermo-ondergoed, handschoenen en goede sokken. Zorg ook voor voldoende lichamelijke activiteit. “Kouwelijkheid kan, behalve door een medische aandoening,ook worden veroorzaakt door een slechte bloedsomloop, een verminderde conditie van de bloedvaten (het bloed stroomt er dan trager doorheen) of doordat het hart het bloed niet krachtig genoeg rondpompt. Je kunt hierbij ook last hebben van duizeligheid,vergeetachtigheid en concentratieverlies. Om een goede diagnose te kunnen stellen, vraag ik echter ook altijd naar andere symptomen bij en arts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je veel stress hebt is je lichaam en geest overbelast, is dus een beetje verwaarloost door wat voor reden dan ook. Op zo'n moment heb je minder weerstand en hebben bacteriën en virussen meer kans.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stress is in feite een 'fight or flight' reactie van het lichaam op (dreigend) gevaar.Daaraan wordt je energie vesteed waardoor er minder overblijft om jezelf warm te houden. Dat lost zichzelf wel op als je in actie komt. Echter, moderne stress vertalen we meestal niet te lijf met een lichamelijke reactie, waardoor we het koud krijgen. Zweten versterkt dat koude-effect nog eens.

Hou ook rekening met andere factoren. Stress is een grote verzamelnaam maar kan naast psychische ook heel goed fysieke oorzaken hebben, zoals schildklierafwijkingen, waardoor je je ook vervelend kunt voelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij stress zijn de spieren meer aangetrokken en gespannen. Daardoor is er minder ruimte voor bijvoorbeeld je bloedvaten en zal de doorstroming minder zijn geworden. Dit wordt nog meer verergert als er ook nog wat ontstekingen zijn in het lichaam.
Men heeft het vaak koud als de bloeddoorstroming minder is geworden. Vooral de handen en voeten kunnen vaak koud zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding