mijn lichaam doet pijn bij kleine inspanningen : wat kan ik daar aan doen?

Bij kleine inspanningen doet mijn lichaam altijd pijn. bv. ik volg gitaarles. Het is natuurlijk normaal dat de toppen van mijn vingers pijnlijk zijn, maar ik krijg ook krampen in mijn handen, die verkrampen bijna (bij schrijven met een balpen, tekenen, schilderen heb ik dat ook).
en nadien heb ik na de gitaarles spierpijn in mijn armen, net alsof ik zware inspanningen geleverd heb.
mijn lichaam voelt sowieso pijnlijk en stijf aan, ik heb voortdurend pijn. men heeft me al onderzocht omdat ik ook veel nekpijn heb, maar er is niets te vinden. De enige tip die ik meekreeg is dat ik bij pijn warmte moest toevoegen. dus bv. in bad gaan of in bed kruipen en het elektrische deken aanzetten. en ibuprofen voorgeschreven als de pijn zo erg is dat ik niet kan slapen, dat helpt inderdaad maar als het uitgewerkt is is de pijn er natuurlijk terug.
eigenaardig genoeg heb ik minder last bij zware inspanningen, bv. zware renovatiewerken. dan voelt mijn lichaam nadien zelfs beter aan.
wat kan ik doen om mijn lichaam terug wat "soepeler" te krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je toevallig onderzocht op hypermobiliteit? Zo niet, zou ik dat eens laten testen. Ik ken het gevoel namelijk.
liveisgreat
11 jaar geleden
ik heb even gekeken wat hypermobiliteit is, maar dat heb ik niet hoor, het is omgekeerd : stijfheid.
liveisgreat
11 jaar geleden
yep, erg veel

Het beste antwoord

Wat jij beschrijft doet me denken aan een verkramping van je spieren als gevolg van (spier)spanning/stress. Ook bij hyperventilatie kun je last krijgen van zulke lichamelijke verschijnselen. Als je je spieren (onbewust) te lang en teveel aanspant, krijg je inderdaad dergelijke krampen. Door sport of fysieke activiteiten maak je de verkrampte spieren weer een beetje los en zul je minder last hebben.

Ook zul je waarschijnlijk baat hebben bij rek-/strek- en ontspanningsoefeningen (denk aan yoga, b.v. de gymnastiekvorm) en simpele oefeningen om je spierspanning beter te beheersen.
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
het was moeilijk kiezen tussen de twee goede antwoorden die ik kreeg, maar je tip over yoga e.d. is zeer relevant. idd, ik heb daar veel baat bij, dus ga me terug inschrijven.

Andere antwoorden (1)

Ten eerste zal je lichaam moeten wennen aan een nieuwe beweging en dat kan spierpijn veroorzaken. Hoe subtieler de beweging hoe meer coördinatie en concentratie dat van je vergt. Verder komt het op mij over dat er heel veel spanning zit in de dingen die je doet wat niet evenredig is met de handelen. Lastig maar probeer je bewust te zijn van de spanning in je lichaam/ledemaat tijdens de activiteit en probeer daar naar te handelen.