Ik krijg in de kou heel snel last van witte vingers. Herkent iemand dit? En is er wat aan te doen?

Vaak zodra ik buiten maar even mijn handschoenen uitdoe, worden mijn vingers spierwit (alsof ze dood zijn).
Soms een paar vingers en soms tot het eerste kootje, maar soms ook verder en meerdere vingers. Heel erg vervelend. Ik houd mijn handen dan thuis in een warmwaterbadje om de kleur weer normaal te krijgen. Zijn er meer mensen die hier last van hebben en is er wat aan te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Helaas is het weer zooooo koud en heb ik weer "dode vingers en tenen" net als heel veel andere mensen die het fenomeen van Raynaud hebben. Daarom een update van de tips...

95 % Van de sclerodermie patiënten heeft het Fenomeen van Raynaud. Als je snel last hebt van koude handen/ voeten of zelfs "dode' vingers / tenen krijgt dan moet je zorgen dat ze warm blijven.

Daarom hieronder mijn tips om koude handen en voeten zoveel mogelijk te voorkomen.

Ik heb bij de ANWB pads gekocht die wintersporters ook gebruiken. Als je het ijzertje beweegt ontstaat er een reactie waardoor warmte vrijkomt. Ze werken een aantal uren in je handschoen. Leg ze 10 minuten in kokend water en ze zijn weer klaar voor gebruik.

Ik heb sokken en handschoenen met zilverdraad erin. Het zilverdraad zorgt ervoor dat de warmte wordt vastgehouden. Je kunt ze bestellen bij best4body. Als de arts een verklaring ondertekend (formulier op website best4body) dan krijg je ze (meestal) vergoed van je ziektekostenverzekering. Je moet de producten wel op de hand wassen zonder wasverzachter.

Als het buiten koud is draag ik over de sokken met zilverdraad nog een paar sokken. Als het te koud wordt voor schoenen dan gebruik ik snowboots. Ik draag ook meerdere handschoenen over elkaar, dikke sjaal en muts.

Toegevoegd na 6 minuten:
Korte uitleg fenomeen van Raynaud:

Het fenomeen van Raynaud is een situatie waarbij de bloedstroom naar de handen en/of voeten in aanvallen vermindert. Hierbij worden de vingers eerst wit, dan blauw en tenslotte (bij opwarmen) rood. In de volksmond wordt ook wel gesproken van "dode vingers". Dit fenomeen kan optreden bij plotselinge kou, maar ook wel eens zonder duidelijke aanleiding. Deze aandoening is door Maurice Raynaud (1834-1881) in 1862 voor het eerst beschreven.

Als de klachten het gevolg zijn van een onderliggend probleem spreekt men van het fenomeen van Raynaud/secundaire Raynaud; is er geen andere oorzaak voor te vinden dan noemt men het de ziekte van Raynaud/primaire Raynaud. Roken verhoogt de kans op een aanval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je lichaam is heel effectief in behoudt van warmte..

Je lichaam knijpt automatisch de toevoer van bloed naar je ledematen af, indien de ledematen te sterk afkoelen. Dit zorgt er voor dat er geen koud (afgekoeld) bloed naar je hart komt, en voorkomt dat je te sterk afkoelt. Dit is op zich heel gezond.

Nadeel is wel dat je sneller het risico loopt dat een van je ledematen bevriest; Immers, als er geen warm bloed in komt, koelt je hand heel snel af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft inderdaad met je doorbloesing te maken. Ginko biloba stimuleert de doorbloeding naar alle uiteindes van je lichaam. Dus je hoofd, vingers en tenen. Ik adviseer dit regelmatig aan klanten, met vaak een goed resultaat. Dus misschien ook iets voor jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/44247-oorzaak-en-oplossing-van-witte-blauwe-of-dode-vingers.html

Hierbij een link die mogelijk interessant kan zijn. Ik kan het niet voor je copieren want dat is niet toegestaan, werd er gemeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In elk geval, NIET je handen in een warm badje zetten om ze weer normaal te krijgen. Handen onder je kont/oksels en wrijven zijn betere manieren om je doorbloeding weer op gang te brengen. Het verschil is te groot, en je handen warmen te snel op. Hierdoor kun je ook nog eventuele "winterhanden" ontwikkelen, en dat is ook geen pretje. Succes ermee!