Wat is er met mijn keel???

Sinds gisteren heb ik opeens iets raars aan me keel, het doet pijn en als ik bijvoorbeeld s nachts slaap en via mijn mond adem hoor je een hele raar geluidje. Ik moet dan effetjes express hoesten om het weg te krijgen maar na een paar seconden komt het weer terug..

Toegevoegd na 45 seconden:
Als ik diep via mijn mond inadem voel ik ook iets pijnlijks in me keel. ik kan het niet beschrijven hoe het voelt. Alsof de lucht die ik inadem brand.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Keelpijn kent verschillende oorzaken. Meestal is een ontsteking de boosdoener, maar het kan ook ontstaan door overbelasting van de keel. Roken, een rokerige omgeving, veel praten of schreeuwen, vormen een belasting voor je keel en kunnen irritatie veroorzaken.

Een acute keelontsteking kan ontstaan vanuit een hardnekkige verkoudheid.
Een keelontsteking wordt veroorzaakt door een virus of een bacterie. Je kunt besmet worden door het inademen van vochtdruppeltjes met de ziekteverwekker. Deze druppeltjes komen in de lucht door het hoesten van een persoon met keelontsteking.

Virus
Het verkoudheidsvirus kan een ontsteking in je keelholte veroorzaken. De keelholte bevindt zich tussen de achterkant van de neus en het begin van de luchtpijp en stembanden. Ook de ziekte van Pfeiffer en het griepvirus kunnen een keelontsteking veroorzaken.

Bacterie
Behalve virussen kunnen ook bacteriën een keelontsteking veroorzaken. Een bacteriële keelontsteking is een ontsteking van de keel en amandelen die meestal wordt veroorzaakt door de streptokokbacterie. Deze infectie komt heel plotseling op en wordt vergezeld van pijn, roodheid, een gezwollen keel, pus op de amandelen, koorts, hoofdpijn en een onprettig gevoel. Een keelontsteking kan ook de voorbode zijn van roodvonk. Als roodvonk niet behandeld wordt met antibiotica kan het leiden tot ontstekingen van de nieren, de hartkleppen of de gewrichten.

Andere oorzaken
Keelontsteking kan ook veroorzaakt worden door roken of drinken, gorgelen, vitaminegebrek of voedselallergie, en het kan een symptoom zijn van bloedaandoeningen zoals bloedarmoede. Keelpijn gaat meestal na een paar dagen vanzelf weer over, maar een ontsteking die gepaard gaat met hoge koorts kan wel drie weken duren.

U zelf veel kunt doen om uw keel gezond te houden? Drink bijvoorbeeld geen zoete melkproducten, deze houden het slijm in de keelholte vast. En probeer altijd uw weerstand op te bouwen om klachten te voorkomen.

Je kunt je keel verzachten met de keelspray van A.Vogel.

Als u een keelontsteking heeft, dan is een bezoek aan de arts aan te raden. Want keelontsteking symptomen zijn anders dan de symptomen van keelpijn.

Wist je dat?
Keelpijn ook één van de symptomen is van verkoudheid? Verkoudheid is een infectie aan de luchtwegen waarbij vooral de keel, neus en bijholten worden aangedaan. De meeste verkoudheden gaan gepaard met een loopneus, hoesten, keelpijn en hoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Oo das nix joh dt heb ook gebruik strepsils en drink veel thee koffie wt dn ook