Nee, men kan wel zien of er sprake is van artrose of andere mogelijke afwijkingen, maar een hernia is met een röntgenfoto niet te zien. Een belangrijk nadeel van een röntgenfoto is dat er alleen maar botten te zien zijn, zodoende krijgt men weinig inzicht in de status van spieren, banden, zenuwen etc. Ook een hernia is in tegenstelling tot wat er vaak gedacht wordt, niet op een röntgenfoto te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn man en ik hebben verschillende hernia's en steeds werd er door specialisten gekozen voor onderzoek met de MRI (Magneet Scan). Dit is tegenwoordig het onderzoek van eerste keus. In de meeste gevallen zal het mogelijk zijn om hiermee de diagnose hernia te stellen. Met een röntgenfoto kan de diagnose hernia niet worden gesteld, maar vaak is dit wel het eerste onderzoek dat wordt gedaan. http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1181
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op RX kan men inderdaad alleen maar (en lang niet altijd) indirecte tekens zien van een hernia. Als de kliniek het uitwijst, is een CT-scan of MRI-scan aangewezen. Wat artrose betreft, kan je dit wel zien op RX, maar of de klachten daarvan afkomstig zijn, weet men niet. Er zijn immers veel mensen met tekens van artrose op de foto die geen pijn hebben (zelfs heel ernstige tekens van artrose) en andere die heel veel pijn hebben, maar op de foto slechts minimale tekens van artrose vertonen. Of de klachten er dus van afkomstig zijn, kan men NIET afleiden van een RX foto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u