Waar komt dan dat kraken van mijn heupen vandaan?? (zie beschrijving).

Ik heb na jaren eindelijk een oorzaak voor mijn rug en heup klachten. Een versleten tussenwerfelschijf en slijmbeursontsteking aan beide heupen.

Maar waar komt dan het kraken van mijn heupen vandaan, bij lopen, traplopen, soms gewoon als ik even anders ga zitten. Harde kraken en zachte tikjes. Soms pijnlijk, soms licht gevoelig. En soms als ik me in bed omdraai heb ik het idee dat mijn heup eruit vliegt ofzo.... Erg vreemd, maar is dat te verklaren met deze diagnose??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K

Antwoorden (2)

Door de slijtage krijg je overmatig aanmaak van kraakbeen. Dit gaat weg als je meer gaat bewegen. Succes maar kan geen kwAad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh, ik ben zelden Zo nieuwsgierig geweest naar een bron.......of heb je dat helemaal zelf verzonnen ? ;-)
Door slijtage (soms door ontstekingen of een aandoening, vaak door overbelasting met name door overgewicht) kan het kraakbeen, dat zorgt voor het soepel lopen van de gewrichten, overmatig slijten, of sneller slijten dan het weer aangroeit. We spreken dan van artrose.

Het is een ' ouderdomsklacht ' waar uiteindelijk vrijwel iedereen wel last van krijgt, maar soms begint het al op jonge leeftijd. En inderdaad, in ernstigere gevallen kan het gepaard gaan met pijnklachten.

Het kraken zelf echter (waar de naam kraakbeen vandaan komt) kan geen kwaad. Het heeft te maken met de vloeistof die voor de smering van het gewricht zorgt, en die bij overbelasting wat dunner kan worden en daardoor beter geluid geleid. Je hoort het dan echt kraken en tikken. Het kan dus wel een symptoom zijn van (aankomende) gewrichtsaandoeningen, maar het kraken zelf betekent niet dat je op DAT MOMENT iets verkeerd doet, overbelast of beschadigt. Bewegen is juist goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt!! Gelukkig is het dus niks ergs, maar op mri en fotos van heupenn was geen artrose te zien in heupen.. Waar zit dat het krakende kraakbeen wat ik voel en hoor in heup??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Letterlijk in je heupgewrichten, dus waar de kop van het dijbeen in de kom van de heup zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ielg haha dat klinkt vies !! Dankje :) geen zorgen maken dus??