Heeft ongeveer 0,5 liter thee met ongeveer 10 (kleine) schepjes suiker invloed op mijn slaap?

Ik had gisteren tussen 1930 en 2200 ongeveer 5 kopjes à 100ml thee gedronken. Ik heb plusminus per kopje 2 kleine schepjes suiker toegevoegd. Nu is het al 0340 en ik heb nog steeds geen slaap, kan dit veroorzaakt zijn door de hoeveelheid thee en suiker die ik een paar uur geleden binnen heb gekregen? Ik denk van wel, caffeine en suiker, maar ik zoek toch bevestiging. Ik had dit een paar maanden geleden ook met koffie, toen kon ik ook al niet slapen, caffeine zeker. Pc of iphone uitzetten is geen antwoord, want daar hou ik zelf natuurlijk rekening mee. Bedankt voor uw tijd!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Denk het niet. In een glas frisdrank zitten 10 schepjes suiker en dat houdt mensen niet wakker. Verder heeft theeine geen bekende invloed op de slaap. Misschien heb je gewoon veel energie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord, ik denk dat ik gewoon gevoelig ben voor koffie en thee.
Van mij kun je de bevestiging krijgen. ;-)

Hoewel een halve liter thee, in ruim 2 uur, beslist geen overdreven hoeveelheid is, en er in thee minder dan de helft cafeine zit, vergeleken met koffie, kan dit natuurlijk heel goed te maken hebben met je slapeloosheid.

Misschien is het ook niet alleen de thee. Het is ook een beetje warm weer, en met dit soort zaken kom je ook snel in een cirkeltje terecht. Ik stel me voor, dat je probeert te slapen, en als dat niet lukt, ga je liggen piekeren hoe dat nou toch komt.......tja dan kom je door al het denken helemaal niet meer in slaap.

De een is gevoeliger voor cafeine dan de ander. Er zijn mensen die na 3 koppen koffie, 's avonds laat, als een blok in slaap vallen, en er zijn mensen die na één kop de hele nacht wakker liggen.

Waarschijnlijk ben jij er wat gevoelig voor. Het antwoord geef je eigenlijk zelf al. Met die koffie, een paar maanden geleden, ging het ook "fout". Zondagavond de thee maar laten staan, en een bekertje warme melk drinken voor je gaat slapen. Kun je maandag fris en uitgeslapen van de laatste schitterende na-zomer-herfst-dag genieten. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. Ik denk dat ik gewoon gevoelig ben zoals u zegt.
Het hangt ervan af, hoe lang je je thee laat trekken.
Als je 'slappe' thee maakt, en de thee na ong 3 minuten (of minder..) uit het water haalt, is de thee erg opwekkend, en theïne werkt langzamer dan coffeïne, maar het werkt veel langer door.
Aangezien de meeste nederlanders graag slappe thee drinken, zou dit dus een reden kunnen zijn.

Maak je thee eens, zoals de Engelsen en de Ieren ze maken : losse thee, 1 schepje per kop + 1 schepje 'voor de pot'', en dan 5 min laten trekken. Drinken met een scheutje melk (éérst in het kopje gieten), en dan de thee. Neem hiervoor losse thee van Twinings, bijv. Irish Breakfast - de thee wordt iets anders gefermenteerd dan de nederlandse, en heeft daardoor veel meer smaak.
Misschien heb je dan minder last??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord, ik denk dat ik gewoon gevoelig ben voor koffie en thee.
Suiker geeft wel energie dus als je er gevoelig voor bent kun je hyper worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord, ik denk dat ik gewoon gevoelig ben voor koffie en thee.