Rontgenfoto's en hoofdpijn

Hallo,

Vandaag heb ik 5 rontgenfoto's laten maken, daarna kreeg ik stekende koppijn.

Kan dit een gevolg zijn van het maken van de foto's?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (6)

Ik denk dat het toeval is, of dat je je meer zorgen over die foto's hebt gemaakt dan je zelf beseft, en dat dat zich dan uit in hoofdpijn.
Hoofdpijn na foto's heb ik nooit eerder gehoord
12 jaar geleden
Het zou heel goed kunnen ja, je hebt mensen die daar gewoon gevoelig voor zijn. Zo is rontgenstraling zowiezo niet goed voor je, te vaak een rontgenfoto maken kan op lange termijn ook schadelijk zijn.
Maar gewoon een keer als er iets mis is, bijvoorbeeld als je een botbreuk of iets anders hebt kan verder geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als die foto"s van je hoofd zijn gemaakt, is dat misschien mogelijk. Anders wijt ik de oorzaak aan stress.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van hoofdpijn ten gevolge van enkele röntgenfoto's heb ik nog nooit gehoord, tenzij het foto's zijn die met behulp van een contrastvloeistof zijn gemaakt. Niets is onmogelijk maar ik denk dat je er het beste aan doet om een stevig glas water te drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed idee (van de mogelijke contrastvloeistof), en goede tip om water te drinken.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, Cryo. Het klinkt misschien als een heel goedkoop advies. Dat is het natuurlijk ook maar water is voor veel kwalen een even onderschat als perfect geneesmiddel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad de enige reden dat je hoofdpijn kan krijgen van RX-foto's: contrastvloeistof. En de remedie in dat geval is inderdaad voldoende drinken. Anders veroorzaken RX-foto's geen hoofdpijn.
Wel waarschijnlijk is dat de hoofdpijn een gevolg is van de "reden" waarom de foto's gemaakt moesten worden. Dus pijn ergens anders of erg opgejaagd hierdoor --> zet hormonen vrij die hoofdpijn kunnen geven.
Het kan ontspanningshoofdpijn zijn: hoofdpijn die je krijgt als spanning wegvalt.
Of hoofdpijn doordat je met je hoofd in een rare houding gezeten hebt, maar als dat het geval was zou je dat wel vermeld hebben denk ik.
Dus ik gok op ontspanningshoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goeie! Mijn moeder heeft heel erg last van ontspanningshoofdpijn - die moet soms echt een dag in bed blijven nadat (!) een flinke spanning is weggevalen. Ik heb het zelf een beetje, maar gelukkig niet zo erg als mijn moeder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf geen last van ontspanningshoofdpijn maar 'ontspanningsstuipen'- ik heb epilepsie en als ik veel spanning heb gehad, is de nacht nadat die spanning wegvalt altijd erg link: grote kans op een aanval.
Gelukkig zijn die momenten goed te herkennen, in nood neem ik tevoren alvast extra medicijnen in.
De lucht in een ziekenhuis is heel erg droog. Van lucht die erg droog is en wel warm kun je hoofdpijn krijgen. Denk maar eens aan wanneer de centrale verwarming in huis weer aan gaat. Dan wordt de lucht in huis meteen ook veel droger en krijgen mensen hoofdpijn. Daarom hangen veel mensen bakjes met water aan de radiatoren, om de lucht toch te bevochtigen. Daar kan het dus ook van komen, dat je niet tegen de droge lucht kan.
En inderdaad ook dat je in een rare houding hebt gezeten en dat je stress hebt gehad.
Maak die combo en ik denk dat menig mens hoofdpijn zou hebben gehad.
Sterkte!