Kan je scoliose weer recht krijgen?

Ik heb een scoliose van dertig graden en ik vroeg me af of er behandelingen zijn die ervoor zorgen dat je ruggengraat weer recht wordt. Ik ben 16 jaar oud.
Ik bedoel dan andere behandelingen dan een operatie.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
SentWierda
3 jaar geleden
Met intensieve fysiotherapie kun je vaak een behoorlijk resultaat behalen - voor kortere of langere tijd.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Zoals SentWierda al zegt kan een therapie helpen. Zelf ben ik destijds een paar keer (voor lichte scoliose) naar cesartherapie geweest (ipv fysiotherapie). Zij gaf mij oefeningen. Een klasgenoot van mij had hele erge scoliose. Zij kreeg een soort harnas (op maat gemaakt) die zijn om haar torso moest doen. Die zorgde ervoor dat haar rug in de juiste positie werd gezet
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Maar kan je van je scoliose afkomen? Dus dat je helemaal geen scoliose meer hebt.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Dat durf ik niet te zeggen. Helemaal weg lijkt me lastig

Antwoorden (2)

Nee, dat gaat helaas niet. Bij jou kan met een scoliosebrace de bocht hoogstens gestabiliseerd worden. Dit is een veeleisende behandeling: het moet overdag en 's nachts gedragen worden en mag slechts één tot drie uur per etmaal af. Een brace wordt toegepast als er verwacht wordt dat de bocht groter wordt dan 25 graden, maar beneden de 40 graden gehouden kan worden. Als een brace onvoldoende helpt de bocht te stabiliseren, kan er gekozen worden om gedurende een aantal weken of maanden een gipsen korset te dragen. Deze wordt geplaatst om de beide schouders tot net boven de billen. Bij de buik wordt een opening behouden om ademen te vergemakkelijken. Een gipsen korset dient om de drie a vier weken te worden vernieuwd.
SimonV
3 jaar geleden
Scoliose (zijwaarts verkromde wervelkolom) kan aangeboren zijn, zonder duidelijke oorzaak ontstaan op de kinderleeftijd, het gevolg zijn van rachitis of van kinderverlamming, of een gevolg zijn van beenlengteverschil. Er zijn drie vormen van behandeling bij scoliose.
1.Bij ernstige gevallen van scoliose kan de zijwaarts verkromde wervelkolom door een operatie in een rechtere stand worden gezet.
2. Ook kan bewegingstherapie of een gipskorset noodzakelijk zijn om effect te bereiken.
3. Als de oorzaak van scoliose een beenlengteverschil is, dan is soms een verhoogde hak voldoende.
Overigens komen onschuldige, zeer lichte vormen van scoliose bij veel mensen voor.
Bron: Winkler Prins medische encyclopedie.
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
In hoeverre is 30 graden een onschuldige lichte vorm?
SentWierda
3 jaar geleden
@Amadea. Scoliose kan vier hoofdoorzaken hebben (aangeboren; onduidelijke oorzaak; ziekte; beenlengteverschil) en in vele gradaties voorkomen. Van zeer ernstig (bijv. 30 graden) tot zeer licht. De zeer lichte variant komt zeer vaak voor.
SimonV
3 jaar geleden
De vraag is: kan je scoliose weer RECHT krijgen? Niet rechter.
SentWierda
3 jaar geleden
@SimonV. De vraagsteller heeft niet laten weten waardoor de scoliose bij haar is veroorzaakt. Dan blijft het een vaag verhaal, ook wat de behandeling betreft.