pijn borstbeen hoe komt dit?

mijn borstbeen doet pijn als je hem aan raakt, gewoon ook heel zachtjes, soms ook zomaar. ik dacht altijd dat dit normaal maar dat was dus niet zo.. wat is dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (4)

Die pijn verschillende oorzaken hebben zoals bijv. kneuzing van het borstbeen, spierpijn het syndroom van Tietze enz. Het beste kun je even een afspraak maken bij je Huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Te strakke bh misschien, en anders toch maar afspraak huisarts...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het borstbeen is het bot waaraan de sleutelbeenderen en de “ware ribben” vastzitten. Achter het borstbeen bevinden zich het hart, de longen, verschillende slagaders en natuurlijk botten (borstkas, wervels etc.).
Pijn nabij het borstbeen kan dan ook allerlei oorzaken hebben:

- Omdat de maag in verbinding staat met de slokdarm, kan pijn rond het borstbeen absoluut worden veroorzaakt door het maagdarmstelsel.
- Het Syndroom van Tietze en Costochondritis zijn twee aan elkaar gelieerde vormen van ontstekingsreuma waar nog veel onduidelijkheid over bestaat. Het zijn onschuldige/onschadelijke aandoeningen, maar ze kunnen desalniettemin hevige pijn rond het borstbeen veroorzaken.
- Pijn achter het borstbeen wordt vaak veroorzaakt door long-gerelateerde aandoeningen.
- Pijn aan het hart wordt bijna altijd midden op het borstbeen gevoeld. De meest voorkomende hartkwaal die gepaard gaat met pijn achter het borstbeen is ‘angina pectoris’.

Hoog tijd dus voor een bezoek aan de huisarts voor een juiste diagnose en eventueel behandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook af entoe, ik denk iedereen. Gewoon een kou, of misschien heb je iets getilt of gesport in de sportschool. Kan ook spierpijn zijn namelijk.

Mocht je toch ongerust zijn zou ik even naar de huisarts gaan, het kan ook zijn dat je namelijk iets aan je longen hebt ( bronchitus, verkoudheid, longontsteking ) maar lijkt me niet, dan voelde je meer pijn als nu.