Hoe komt het dat een medicijn precies weet welke kant hij uit moet nadat je hem ingenomen hebt, om het probleem op te lossen of aan te pakken?

Het is toch wel apart, dat een medicijn de weg weet in je lichaam.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reclame zoals van Nurofen is inderdaad zeer misleidend wat de werking betreft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ben ik ook, maar tot nu toe nog maar 1 antwoord. Dat valt tegen.

Het beste antwoord

Nee hoor, het medicijn weet de weg niet, het komt overal en nergens. Het heeft echter niet overal effect. Als een medicijn bijvoorbeeld op bepaalde receptoren in je gewrichten moet aangrijpen, komt het medicijn nog steeds door je hele bloedbaan en lichaam heen op punten waar het geen effect heeft (of soms ook wel, en daardoor krijg je dus bijwerkingen), maar zodra het dan bij je gewrichten komt doet het zijn werk waarvoor het bedoeld is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De meeste (orale) medicijnen worden in de bloedbaan opgenomen en komen dus zonder dat je dat in de gaten hebt door het hele lichaam en dus ook op de plek waar het geen pijn doet. Bovendien weet een arts medicatie precies zo voor te schrijven dat de juiste kwaal bestreden word. Je hebt medicijnen die lokaal werken zoals zalfjes en medicijnen die op de spieren of zenuwen inwerken. Vandaar dat ef zoveel verschillende middelen zijn.