Wat gebeurt er in je hoofd ( hersenen) als je hoofdpijn hebt?

Afgelopen nacht was er bij casaluna een gesprek met een man die alles van onze hersenen wist. Ik kon niet telefonisch Reageren maar had deze vraag graag gesteld

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Gek genoeg gebeurt er dan eigenlijk helemaal niet zoveel in je hersenen. Je hersenen hebben namelijk helemaal geen pijnzenuwen. Een hersenoperatie kan daarom ook vaak met een beetje plaatselijke verdoving afgehandeld worden, de chirurg kan vrijuit in het brein tasten zonder pijnsensaties te veroorzaken.
De pijn die je voelt bij hoofdpijn zijn afkomstig van de pijnzenuwen van de structuren rond de hersenen, zoals de bloedvaten, de hersenvliezen, de aangezichtsspieren, de neusbijholten en de huid.

Uiteraard is het brein wel in zekere zin verantwoordelijk voor het voelen, daar vind namelijk de prikkeloverdracht plaats.

Wat er nu precies gebeurd bij hoofdpijn is eigenlijk nog grotendeels onbekend, er is wel bekend dat kleine verkrampingen in spieren, myofasciale triggerpoints genaamd, een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de symptomen.
En verder doet het er ook nog toe wat de hoofdpijn veroorzaakt, een hersentumor kan bijvoorbeeld ook hoofdpijn veroorzaken.

Lees er meer over bij de bronnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Annigje, alleen nog toevoegen dat bij hoofdpijn tgv een tumor, de pijn veroorzaakt wordt door de verhoogde druk in de schedel --> maar ook weer door de druk op de structuren die bij de hersenen zitten, niet op de hersenen zelf.

Andere antwoorden (2)

Er zitten geen pijnreceptoren in je hersenen zelf. Hoofdpijn komt in 99 procent van buiten je hersenen. Meestal gaat het om verkrampte spieren de aan je schedel vastzitten, en/of spieren in je nek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn verschillende oorzaken, maar 2 veelvoorkomende zijn vernauwing van de adderen en verdikking van het bloed door uitdroging.