Ik heb al heel lang last van me maag, wat is er aan de hand?

Ik ben al meerdere keren naar me huisarts geweest, ze wil me nog even aan de omeprazol (maagzuur aanmaak remmers) houden en hopen dat het overgaat.
Een vervolg onderzoek zou namelijk erg vervelend zijn en dat willen ze uitstellen (camera in me keel naar me maag toe)

Ik heb al ongeveer een jaar toenemende last van me maag, ik ben soms misselijk, heb vaak pijn in me maag.

Ik moet altijd wat eten in me maag hebben anders gaat me maag trekken, dat betekent dat ik 6x op een dag wat eet. (maar niet meer dan normaal)

Heb voordat ik omeprazol kreeg een paar keer zelfs echt een aanval gehad, dat ik helemaal zweet, paniekerig ben en duizelig wordt van de pijn en het vervelende gevoel in me maag. Heb me echt dood en doodziek gevoeld.

Ik heb geen last van pittig eten, echter wel van koffie. Alcohol kan ik ook lang volhouden. Scherpe medicijnen (ibuprofen bijv.) gaat ook echt niet goed. Ik merk ook dat vermoeidheid en stress invloed hebben op me maag.

Toegevoegd na 10 minuten:
Kan dit misschien een maagzweer zijn? Of is dit iets anders? Wie herkent dit? Tips om het sneller te laten herstellen?

Iets wel of juist niet eten? Iets anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Ik ken dit 100%. Bij zo'n aanval was ik 1-2 dagen van de wereld en duurde het nog een week voordat de pijn over was. Elke 3-4 weken was het weer raak. Bij mij was het de sinaasappelsap die ik 's morgens als ontbijt nam en bijv. paprika was echt beroerd; woensdag eten en vrijdagavond uitbraken (de paprika was er nog...). Nu geen paprika meer en vermijden van veel zoet, vet en beperkt scherp (maar dat kan bij jou heel wat anders zijn; dat moet je zelf ondervinden).

Key-issues: stress vermijden en neem de tijd voor het eten. Uitkijken wat je eet en drinkt. Sommige dingen zullen je maag eerder irriteren, en voel je zo'n aanval opkomen: reageren met rust (evt. iets van Baldrian/Johanneskruid), maagsapremmers (cola [zonder al te veel koolzuur], maltbier, melk, rennies helpen ook wat als je geen omeprazol bij de hand hebt) en bewust ontspannen. Als je weet hoe je moet reageren, dan wordt de aanval ook niet zo erg.

Met een maagsonde kan men zien of de slijmhuid geirriteerd is (na zo'n aanval zeker, daar heb je geen camera voor nodig), of evt. je maagpoort niet goed sluit en dan eerder maagsappen terug je slokdarm inlopen. Dit is onprettig en kan op den duur ook schadelijk voor je slokdarm zijn. Het kan ook een maagzweer zijn, maar daar doen ze niet veel anders aan, dan je omeprazol geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans is groter dat je moeite hebt om de lactose te verteren. Je maag doet niets anders met vet dan het doorlaten naar de darm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige was ik niet had, was oprispend maagzuur (hoewel eigenlijk iedereen dat wel verwachte). Als je melk wel verdraagt, schermt het de maagwand een beetje af, omdat het zelf een beetje slijmig is. Als je het niet verdraagt, werkt dit natuurlijk contraproductief. Mocht je pijnstillers nemen, neem dan nooit aspirine, omdat die juist je maag nog meer irriteren.

Andere antwoorden (4)

Het is onmogelijk om zo een diagnose te stellen, daarvoor moet je echt bij je arts zijn. Straks roep ik iets en dan is het heel wat anders en heb je je misschien voor niks druk gemaakt.
Wat betreft je vraag of het een maagzweer kan zijn, ja dat ZOU kunnen. Een maagzweer wordt veroorzaakt door een bacterie (de helicobacter pylori), die is d.m.v. bloed- en/of ontlastingonderzoek te vinden. Als je arts hier nog niet naar gekeken heeft, zou ik hem/haar vragen dat alsnog te doen voordat je aan een gastroscopie begint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aja, gastroscopie heet dat. Klopt van die bacterie, maar daar testen ze meestal direct al op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Honderden oorzaken??? Volgens de maagdarmleverstichting is dat dus juist achterhaald (zie link in mijn antwoord). Dat van die ontstekingsremmers klopt wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hoofdoorzaak van een maagzweer is de helicobacter pylori bacterie. Ontstekingsremmers veroorzaken eerder maagbloedingen maar kunnen zeker ook maagpijn veroorzaken.
Het is heel goed mogelijk dat je een maagzweer hebt. Meestal is de oorzaak een ontsteking van het maagslijmvlies door de helicobacter pylori bacterie. Je geeft elders aan dat je ontlasting daar al op nagekeken is. NSAID's (ontstekingsremmers) staan ook bekend als grote veroorzakers van maagklachten.

Gezien jouw klachtenpatroon zou ik je zeker doktersbehandeling geadviseerd hebben maar die stap heb je al gezet. Een gastroscopie is niet leuk maar ook het einde van de wereld niet, terwijl er een schat aan informatie uit kan komen.

Ga in ieder geval door met het vermijden van voedingsmiddelen waar je niet tegen kunt. Ik zie overigens nergens dat je het eerst aangewezen middel geprobeerd hebt: drink een groot glas water bij maagpijn. Twee glazen mag ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken je klachten. De pijn kon soms zo hevig zijn dat ik dacht dat ik een hartinfarct had. Bij mij is wel een gastroscopie gedaan, geen prettig onderzoek maar ook weer niet het einde van de wereld.
Ik bleek een maaghernia te hebben. Ik slik nu 80 mg Nexium per dag en ik beweeg heel veel. En vooral het bewegen zorgt ervoor dat het eten uit mijn maag gaat en ik er geen last meer van heb. Als ik in training ben voor de Vierdaagse kan ik zelfs de Nexium achterwege laten en heb ik nergens last van.

Alcohol heeft wel degelijk invloed op je maag, niet dezelfde avond, maar de dag erop, want dit verhoogt de zuurgraad in je maag. Ibuprofen is strikt verboden als je maagpatient bent (kun je zelfs een maagbloeding van krijgen) alleen paracetamol is toegestaan.

En als je last hebt een glas lauwe melk wil bij mij nog wel eens helpen. En inderdaad zoals hierboven al werd geschreven geen paprika, sinaasappelsap of citroen.
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn echt talloze diagnoses te noemen hier,zoals inderdaad een maagzweer,perforatie ,maar ook galstenen kunnen maagklachten veroorzaken.Maar je hebt er weinig aan om te gissen.Beter is het om toch je Huisarts er van te overtuigen dat je voor verder onderzoek naar een Specialist wilt.Het is jouw lijf en als medicijnen en dieet houden niet aanslaat heb je dat recht gewoon,zeker na al 1 jaar klachten te hebben gehad.
Dus sta erop te worden door verwezen!!
Het is wel zo dat Ibuprofen net als alle andere NSAID's niet verstandig zijn om te nemen als je al last van je maag hebt.En alcohol is ook niet zo verstandig,het best kun je enkel heldere vloeistoffen drinken die op kamer temperatuur zijn,en inderdaad over de dag verspreid meerdere malen een lichte maaltijd.
Heel veel beterschap.