Mijn huisarts zegt dat ik een probleem met mijn bekkenbodemspieren heb. Wat zou het eventueel nog meer kunnen zijn? (klik voor meer info)

Verleden: kniepezen blijvend sneller geïrriteerd (door overtrainen met bodybuilding) na blessures.
2004 zwangerschap -> teveel doorgelopen met een (toen) niet onderkende bekkeninstabiliteit. De pijn aan mijn bekken is nooit meer weggegaan!
2005 huilbaby -> voor het eerst in mijn leven rugklachten door het vele dragen van mijn baby. Sindsdien gevoeliger voor rugklachten.
2008 2e zwangerschap -> wederom bekkenklachten, ook rugklachten. Was erg zwaar!
2009 nieuw bed (M-line)
2010 nieuw matras (garantie M-line)
2011 nieuw matras (GEEN pokken-M-line meer)
Nu eindelijk matras welke mij steun voldoende geeft aan mijn rug en bekken. Zij het met stapel kussens om mij heen.
Toch weer verergering van klachten. Nieuw hierbij is de heftige uitstraling vanuit mijn onderrug (geen spieren, lijkt eerder bij mijn wervels vandaan te komen) door mijn bekken en linkerbeen tot het uiterste van mijn tenen. Uitstraling is niet continu heftig. Ik voel het soms ook maar tot in mijn bekken of halverwege mijn bovenbeen.
De dokter heeft vandaag reflextests gedaan (knie- en achillespees), deze waren goed. Hernia werd hierdoor uitgesloten. Alles lijkt erop dat ik last heb van mijn bekkenbodemspieren en ik heb een verwijzing gekregen voor therapie. Echter aspecifiek was dat mijn huisarts als verlichting van de pijn noemde dat ik in de zgn 'vlinderhouding' moest gaan liggen (op de rug, knieën wat opgetrokken en dan de knieën naar buiten laten 'vallen'). Dit geeft mij de meeste pijn (achteraf).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Herkenning. Bekkeninstabiliteit bij kind 1: check. Rugklachten door constant dragen van huilbaby: check. Sindsdien gevoeliger voor rugklachten: check. Bekkeninstabiliteit bij kind 2: check.
Matrassen verwisselen et cetera: check. En de rest ook...
Ook bij mij kon geen hernia worden vastgesteld, reflexen waren in orde. Spit is trouwens wel een paar keer vastgesteld. Meermalen bij de fysiotherapeut en manueel therapeut geweest. Bij de fysiotherapie werd vastgesteld dat er welliswaar nog geen hernia was maar dat als ik zo doorliep er wel een zou krijgen, het was in een beginnend stadium. Er werd me duidelijk gemaakt dat ik heel goed moest opletten hoe ik moest bewegen en dat ik heel trouw en nauwkeurig de geadviseerde oefeningen moest oefenen.
Dat heeft geholpen. Soms was het een half jaar weg en kwamen de klachten ineens weer in alle hevigheid terug.
Het is en blijft een zwakke plek, daar heb ik rekening mee leren houden.
Inmiddels ben ik wat jaren verder. De fysio heb ik nu al 3 jaar niet meer hoeven bezoeken, een record sinds mijn eerste bevalling. Wat er is veranderd is dat ik nu aan yoga doe. Daar zitten heel veel oefeningen bij die je romp sterker maken, en je leert je lichaam op een andere manier te gebruiken. Door de yoga heb ik ook meer vertrouwen gekregen in wat mijn lichaam allemaal kan, dat was hard nodig want pijn kan je wat dat betreft onzeker maken.
Wat jij moet doen, in de eerste instantie, is een hele goede fysiotherapeut zoeken. Bespaar daarin kosten nog moeite.
Yoga zou ik voor nu absoluut niet aan beginnen, eerst moeten die ergste klachten weg, dat kun je eventueel later overwegen, of aan andere 'zachte' sport natuurlijk. Sporten kan je helpen om je lichaam en je vertrouwen daarover weer op te bouwen. Maar nu eerst herstellen en leren op een andere manier te bewegen (zoals tillen, lopen, staan en allerhande dingen)
Hou vol. Een zwakke plek blijft het maar als je de plekken daaromheen sterker maakt kom je weer heel ver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt, het is niet een direct antwoord op je vraag. Maar je vraagt je af wat het nog meer zou kunnen zijn. Als het geen hernia is dan kan het nog wél een beginnende hernia zijn.
Ik vermoed trouwens dat je net als bijna iedere andere vrouw wel een opdonder hebt gekregen aan je bodembekkenspieren. Maar, ook al ben ik geen arts en jouw huisarts wel, vermoed ik dat dat niet alle klachten verklaard. Want het verklaard in ieder geval niet waarom je uitstralingspijn hebt richting je benen. Heb je overigens ook wel eens last van ongewild urine verlies? Want dat is een klassiek symptoom van bekkenbodemspier-klachten. Goed dat je spoedig naar de therapie gaat, verwacht er niet direct wonderen van en hou het vol.
En denk erom (en vergeet het niet ;) -deze adviezen heb je vast al weleens gehoord bij de Mensendieck- kantel je bekken, rug recht maken, navel naarbinnen, tillen vanuit je benen en niet vanuit je rug en span tijdens het tillen je buikspieren aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eens haptonomie. Lichamelijk klachten, komen vaak voort uit psychologische klachten. Wil niet zeggen dat je gek bent of wat dan ook. Maar niet alles is te verklaren vanuit het lichamelijke.
Ik ben verre van een zweef t... Maar vanuit mijn ervaring met mensen vanuit de thuiszorg, is het duidelijk, dat lichamelijke klachten, vaak komen vanuit de psyche. http://tijdhof.home.xs4all.nl/praktijk_haptonomie_definitie.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vrouw had ook bekkeninstabiliteit en is er door tai chi helemaal van genezen. (Heeft niks met vaag energiegeklets te maken, je leert gewoon je lichaam beter gebruiken.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tai chi is een Chinese vechtkunst, maar wordt tegenwoordig vooral geleerd voor gezondheidsdoeleinden. Sommigen praten wel zweverig over chi inderdaad, maar dat kun je ook gewoon negeren (zijn ook zat Chinese meesters die het onzin vinden). Zie het als een bewegingsleer. Ik ben er zelf ook door van mijn rug- en nekklachten af gekomen, net als mijn vrouw van haar bekkeninstabiliteit. Maar het is maar een tip, doe ermee wat je wilt.