Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kan je de hamstrings "oprekken"?

Door de jaren heen heb ik mij eigenlijk alleen maar bezig gehouden met explosieve krachtinspanningen, maar nooit aan goede lenigheid gewerkt.
Met betrekking tot mijn benen, en vooral de hamstrings (spieren/pezen achterzijde bovenbeen) ben ik zo lenig als een bankstel. Dus helemaal niet.

Lopen, hardlopen, traplopen etc is absoluut geen probleem.

Als ik met gestrekte benen met de vingers naar de grond wil, is dit zo goed als niet te doen. De hamstrings staan gevoelsmatig op knappen en de pezen voelen aan als dikke staalkabels. Mijn benen gestrekt onder een hoek van 90 graden, steunend op een verhoging is al voldoende voor mijn hamstrings om zwaar te gaan proteseren. Het is pijnlijk en bijna automatisch buigt mijn knie weer. Ik voel de spanning in mijn hamstrings, knieholte en aanhechting van de kuitspier.

Ik ben nu in de dertig, maar verwacht als ik er niets aan doe, dit op latere leeftijd alleen maar erger gaat worden.

Ik ben nu al een tijdje bezig met heel voorzichtig oefeningen te doen, om wat minder houterig en meer lenig te worden.

Nu is mijn vraag, heeft dit zin? Kijk, ik hoef echt niet mijn benen in mijn nek te kunnen leggen, maar wat meer soepeligheid in de benen zou echt wel prettig zijn.

De reden waarom ik dit vraag, ik ben in de dertig en zover ik kan herinneren heb ik altijd al stijve hamstrings gehad.
Zou je dit met oefeningen tegen kunnen gaan en zoja, weet iemand buiten het buigen, benen strekken nog andere oefeningen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat kun je zeker trainen! Bijvoorbeeld door op de grond te gaan zitten, je benen eerst languit op heupbreedte plaatsen en dan met je handen naar je tenen reiken. Of je kunt op je zij gaan liggen en je been omhoog strekken, en het daarbij niet buigen. Misschien kun je bij je sportschool een paar lesjes yoga, pilates, body balance o.i.d. volgen. Ook ala dat niet soort sporten 'niet je ding' zijn kun je er denk ik een paar nuttige oefeningen vandaan halen die je vervolgens dan thuis (bijv. als je hardgelopen hebt, dat doe ik altijd) herhalen.

Ja, het rekken werkt. Langzamerhand. Maar je moet sowieso altijd na het sporten (en vooral zeker na het hardlopen) rekken. Anders wordt wat je nu hebt alleen maar erger.

Toch een bedenking: in een studie is gebleken dat mensen die nooit rekoefeningen deden voor/na de sport sneller blessures opliepen als ze dat plots wel begonnen doen en omgekeerd eveneens dat mensen die wel gewoon zijn te "stretchen" en daarmee stopten eveneens sneller blessures opliepen. M.a.w. je gestel (pezen en ligamenten) zijn niet gewend om gestrecht te worden. Als je ermee begint, moet je dat dan ook langzaam opbouwen. Dit wil zeggen, de maneuvers binnen de limieten houden (rekken onder wat spanning, maar niet in de pijnzone) en niet te lang om te starten. Je kan de gewone stretchoefeningen volgen die je vast in elke fitnesszaal kan terugvinden. Wellicht handiger is om je sportprogramma aan te passen waardoor je je lijf anders traint en soepeler krijgt. Lopen, hardlopen en explosieve krachtinspanningen zijn er vooral op gericht een grote (stugge) spiermassa op te bouwen. Deze is log en kan zelfs de lenigheid verminderen als je pezen strak komen te staan. Wissel af met bv. een lenige gevechtsporten, een danssport, aerobics en co, ... Zoek iets wat je ligt. Succes en veel plezier ! Toegevoegd na 6 minuten: Kijk ook even naar het filmpje in de link hieronder voor een goede, doch eenvoudige oefening. Belangrijk element dat ik nog niet aangehaald had: opwarmen alvorens te stretchen !

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=yT4mIxlAklo
http://www.youtube.com/watch?v=5FbsVFtNX6E...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100