Hoe kan ik duizeligheid na het opstaan verminderen?

De laatste tijd komt het vaak voor, dat als ik even heb gelegen en dan opsta ik me paar seconden heel duizelig voel, weten jullie hoe dit komt en hoe ik het kan verminderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heb ik ook heel vaak, ik val soms ook om(vorige keer haast door de TV heen) het word dan helemaal zwart voor mijn ogen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, dat is dus ook wat bij mij gebeurt waardoor ik af en toe het gevoel krijg dat ik flauwval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf al ongeveer 6 keer flauwgevallen. Ik heb zelf allemaal test in het ziekenhuis gedaan. Eerst gingen ze kijken als ik lagebloeddruk had en daarna ook nog als ik genowg ijzer in mijn bloed had. Maar er kwam niks uit. Ik kamp nu nog steeds met dit probleem..
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik had het vroeger ook regelmatig. Sinds ik regelmatig sport is mijn conditie flink omhoog gegaan. Ik merkte toen dat ik nooit meer zwarte vlekken zag als ik opstond uit bed. Ik heb het toen expres eens geprobeerd: ik werd wakker, en besloot zo snel mogelijk, in één vlotte beweging, uit bed te springen en te gaan staan. En inderdaad: geen enkel probleem! Sindsdien is dat zo gebleven. Ik heb het probleem nu alleen nog als ik bijvoorbeeld een tijdlang ineengedoken op de grond heb gezeten om een krant te lezen. Als ik dan opsta, gaat het wel eens mis, en moet ik snel door de knieën. Dat kan ik dan beter zelf doen (en dan is alles binnen twee seconden weer helemaal in orde), dan dat ik het niet doe - want als ik stijfkoppig probeer te blijven staan, ga ik ook wel door de knieën, maar dan onvrijwillig en ongecontroleerd. En dat staat wat slordig.

Antwoorden (8)

Daar kun je bij de dokter of via je dokter een oefenschema voor krijgen.
Ik heb dit ook gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Diep ademhalen voordat je opstaat. Dat je. duizelig wordt komt door zuurstof tekort
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat jouw bloeddruk op gang moet komen. Dit kan vele redenen hebben, daarvoor zou je toch echt even bij de dokter moeten aankloppen. Het kan lage bloeddruk zijn, verkeerde ademhaling etc.

Ik heb wel een tip voor je om het te verminderen. Voordat je opstaat, of als je al duizelig bent, span even goed jouw buik- en beenspieren aan. Daarmee bouw je druk op in jouw bloedbaan en komt er ook voldoende zuurstofrijk bloed in jouw hoofd.

Is sowieso een goede als je duizelig wordt onder alle omstandigheden. Ook al je het gevoel hebt flauw te vallen.

De oorsprong hiervan ligt bij piloten, door G krachten zakt het bloed waardoor je duizelig kan worden. Door het aanspannen van die spieren, druk je het als het ware terug omhoog.

Dus hoe je het kan verminderen, dat weet je nu, de oorzaak, even een keertje laten onderzoeken door de dokter. Is geen paniek in de keet hoor, maar voor de zekerheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel veel mensen hebben daar last van en het is dan ook een natuurlijk verschijnsel. Je kunt het oplossen door gewoon wat minder snel op te staan,maar rustig omhoog komen en rustig opstaan. Dan zal je zien dat je er geen last van hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duizelingen zonder andere klachten,zoals bijv. krachtverlies, is vaak onschuldig. Het is belangrijk om dan niet te snel van houding te veranderen,van links naar recht kijken of overeind komen. Je kunt vanuit lig het beste eerst even zitten je benen laten bungelen en dan pas overeind komen. Heb je wel bijkomende klachten of blijven de duizelingen aanhouden is het altijd verstandig even met je Huisarts te overleggen. Het kan natuurlijk zijn dat je bloeddruk te laag is of dat je bloedarmoede hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar duizeligheid vandaan zou KUNNEN komen, kun je lezen op onderstaande link.

Maar zoals vaker het geval is, kun je beter niet gaan kijken wat het allemaal zou KUNNEN zijn - daar word je alleen maar ziek van.

De meest waarschijnlijke oorzaak is dat jouw cardiovasculaire reflex wat langzaam is. Laat me dat uitleggen.

Als je ligt, verdeelt het bloed zich automatisch over het hele lichaam - daar hoeft niets speciaals voor te gebeuren.

Als je staat, zakt het bloed door het eigen gewicht naar je benen. Om dat te voorkomen, moeten de bloedvaten in je benen zich aanspannen (er zitten kringspiertjes rond de bloedvaten, die spannen zich aan en zorgen er zo voor dat de bloedvaten niet wijder kunnen worden). Ook moet het hart wat harder pompen.

Zowel het aanspannen van de bloedvaatjes in de benen als het harder pompen van het hart heeft even tijd nodig.

Deze beide effecten samen heten de cardiovasculaire reflex (letterlijk: de hart-bloedvat-reflex). Als die te langzaam is, zakt het bloed eerst even naar je benen. Daardoor krijgen je hersenen te weinig bloed, en dus te weinig zuurstof. Jij wordt dan duizelig, je kunt ook vlekken voor je ogen zien, en je kunt zelfs flauwvallen.

Wat je ertegen kunt doen?

Op dit moment: langzaam opstaan. Geef je cardiovasculaire reflex de tijd om op gang te komen. Ga dus eerst op de rand van je bed zitten. Tel tot tien. Sta dan rustig op.

Helpt dat niet, doe het dan met tussenstapjes. Dus bijvoorbeeld eerst half gaan zitten in bed. Tel tot tien. Daarna je benen over de rand doen en gaan zitten. Tel weer tot tien. Daarna rustig overeind komen, alsof je bejaard bent.

Ben je al duizelig, of zie je al vlekken, dan kun je proberen op je tenen te gaan staan, dan weer op platte voeten, dan weer op je tenen, dan weer op platte voeten, enzovoort. Daarmee span je steeds je kuitspier. Die kuitspier werkt dan als extra pomp om het bloed uit je benen terug omhoog te pompen - dit heet de spierpomp.

Werkt dat bij jou onvoldoende, dan kun je, zodra je merkt dat het misgaat, snel door je knieën zakken. Je zult zien: binnen twee seconden is het dan over! Daarna rustig weer omhoog komen.

Toegevoegd na 1 minuut:

Voor de langere duur: laat even je bloeddruk controleren. Die is misschien te laag.

Verder: leef gezond, zorg vooral voor een goede basisconditie. Elke dag even bewegen (fietsen, traplopen). Daardoor verbetert de conditie van je hart en je bloedvaten, zodat je cardiovasculaire reflex weer sneller wordt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Je moet gewoon wat langzamer opstaan en niet binnen een seconde naast je bed staan.

Je bloeddruk gaat dan te snel weer naar beneden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit verschijnsel heet Orthostatische
Hypotensie (wat letterlijk betekent: lage bloeddruk bij staan).
Je kan er verschillende dingen aan doen;
- zorg ervoor dat u genoeg drinkt en
voldoende zout gebruikt. Let op: dit mag
niet als u een hoge bloeddruk of
hartprobleem hebt!
- ga overdag niet liggen. Na een tijd gelegen
te hebben verergeren de klachten.
-sta altijd rustig op vanuit liggende of
zittende houding. Blijf ’ s morgens en ’s
nachts eerst even op de rand van uw bed
zitten.
-als u duizelig wordt terwijl u staat, ga dan
in een stoel zitten met uw benen omhoog
of ga liggen. U kunt eventueel ook op uw
hurken gaan zitten. Kom rustig overeind als
de klachten weer over zijn .
-sta niet te lang stil. Ga bij klachten stevig
op beide benen staan of kruis uw benen en
probeer uw buik- en beenspieren aan te
spannen. Zo kan er minder bloed
wegzakken.
-vermijd heet douchen en baden.
gebruik kleine maaltijden. Uw bloeddruk
daalt dan niet overmatig door verplaatsing
van bloed naar de darmen. Probeer of
cafeïnehoudende koffie bij het eten helpt.
-zet het hoofdeinde van uw bed op ± 30
centimeter hoge klossen.
-soms helpen elastische kousen tot
taillehoogte of een buikband, overleg dit
met uw arts.
-als u naar buiten gaat, kunt u een
opvouwbaar stoeltje of rollator meenemen
om op te gaan zitten bij klachten.
-soms moeten uw medicijnen aangepast
worden of is medicatie mogelijk waardoor
de klachten verminderen.