Hoe komt het dat teennagels plotseling gaan ingroeien aan de zijkanten?

Op mijn 63e zijn ineens de nagels van mijn grote tenen gaan ingroeien, hetgeen erg pijnlijk is. Ik heb mijn voeten altijd op dezelfde manier behandeld en nooit last gehad. De andere voetnagels zijn prima. Ik draag nooit te nauwe schoenen.

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik knip mijn teennagels altijd recht af zoals dat moet. Ik ben nu al bij de tweede dokter ervoor, na de pedicure. Ik wil waardoor het komt, ik heb ze niet verkeerd behandeld.

Toegevoegd na 24 minuten:
Aan het antwoord van pse heb ik wat. Ik begin ook te geloven dat het aan mijn leeftijd ligt. Ik ben al bij de pedicure geweest, maar die knipte aan de zijkant de uitgroei er af. Toen ging het helemaal mis. Loop nu al bij de 2e dokter, heb in de laatste wel vertrouwen. Moet er nu watjes onder duwen en daarop Betadine. De nagel komt nu omhoog waardoor hij uit kan groeien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel, het wordt in ieder geval uitkijken geblazen, maar ik krijg steeds meer ervaring in wat ik NIET moet doen.

Het beste antwoord

hoop dat je niet beledigd bent ,maar dit kan heel goed door je leeftijd zijn,je voeten gaan wat inzakken,je gaat anders lopen,dus je nagelgroei veranderd waarschijnlijk ook.
Wat je nu kan doen,is naar pedicure gaan ,die kan je een soort staafjes onder nagel duwen,hierdoor groeien nagel weer recht,en geeft je tips,hoe je nu op de beste manier je nagels kan verzorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

dit komt omdat je je teennagels waarschijnlijk niet goed afknipt. hierdoor groeien ze langzaam je huid in. als dit bij jou het geval is zal ik als ik jou was even langs de dokter gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hetzelfde probleem (gehad) met mijn linker grote teennagel. Ineens kreeg ik erlast van.
Via de huisarts ben ik bij de podotherapeut terecht gekomen. Zij heeft een beugeltje over mijn teennagel gemaakt dat ca. een half jaar moest blijven zitten. Wel moest ik 2x terug om hem te laten "verzetten" i.v. m. uitgroei. Toevallig heb ik hem er vanmorgen afgehaald. Hij was weer er af gegroeid en nu moet het goed zijn. De podotherapeut vertelde me de laatste keer dat het misschien terug KAN komen en dan moet ik weer "aan de beugel".
Sommige pedicures zetten ook zo'n beugeltje, maar niet allemaal. Bovendien wordt het vergoed door de aanvullende verzekering als het met een verwijzing door de podo gebeurt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat beugeltje licht je teennagel aan de zijkanten op zodat die niet meer in je nagelbed kan groeien.

Toegevoegd na 8 minuten:
http://www.utveutsje.nl/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=62&Itemid=84
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan misschien aan de huisarts een verwijzing vragen naar een Podoloog. Het kan zijn dat je voetstand veranderd is met het ouder worden. Een Podoloog kan dat onderzoeken en je verder raad geven.
Hieronder verdere info:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. Maar ik woon in Portugal, Algarve en daar is dat allemaal niet zo eenvoudig. Maar we doen ons best en het gaat al beter. Ik wilde alleen de oorzaak weten. Aan de reacties te lezen kan die gecompliceerd zijn.
jammer dat je er geen foto van laat zien maar waarschijnlijk heb je kalknagels., waardoor tunnelnagels ontstaan. Hierdoor gaat de nagel meer in een U-vorm groeien in plaats van zo:

) < -----

Hierdoor groeien de zijkanten in het vlees. Een goeie pedicure weet daar raad mee. Een oud middel ertegen is dagelijks een azijnbadje nemen. Scheelt een hoop geld in het ziekenfond. Ben je echter diabetes dan wordt de pedicure volledig vergoed door je zorgverzekeraar. Ik weet niet waar je woont, maar hier in twente zit een pedicure die bekend is met dit fenomeen en mij zeer effectief heeft geholpen. Zij denkt klantgericht en niet qua eigen portemonnee, en geeft advies war klanten echt wat aan hebben. mail me maar als je haar adresgegevens wilt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik heb geen kalknagels, dus dat is het probleem niet. Maar dank voor de aangeboden hulp, Portugal is helaas te ver weg.
Ja dat heb ik ook wel eens wat ik tegewoordig doe is als mijn nagels te lang worden de zijkantjes afknippen.
Werkt erg goed. :D