Wanneer is heb je definiteif suikerziekte?

Heb vandaag mijn suiker laten prikken en krijg woensdag de uitslag. Ik heb daarna bij iemand dmv vingerprik mijn suiker nuchter gemeten toen had ik 6,4. volgens internet heb ik dan suikerziekte.

Kan het zijn dat lab onderzoek een andere waarde gaat geven?
Kan het zijn dat het een verkeerd moment is of is het met deze waarde te zeggen dat ik suikerziekte heb? Misshcein had ik morgen een andere hogere of lagere waarde gehad. Wanneer wordt bepaald of je het hebt of niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij alle 60 verschillende soorten suikerziekten die het Expert Committee on the Diagnosis and Classification of Diabetes Mellitus onderscheidt (1) is de bloedsuikerconcentratie van de patiënten te hoog. Een glucosespiegel boven 11 mmol/l geldt daarbij als diabetes mellitus (1,8). De normale bloedglucosespiegel is 4-8 mmol/l (3). Dus concentraties tussen 8 en 11 zijn te hoog, maar ze worden niet beschouwd als diabetes. Je zou dat prediabetes kunnen noemen (5). Doordat acute ziekteverschijnselen hierbij ontbreken, zijn mensen zich meestal niet bewust van deze aandoening. Toch zijn glucosespiegels van 8 tot 11 mmol/l op den duur schadelijk voor de gezondheid .
fremar
10 jaar geleden
fremar
10 jaar geleden
Dit zou goed moeten zijn.

Andere antwoorden (2)

Het prikken is maar een momentopname, het ligt er ook aan of je vlak voor het prikken iets gegeten hebt en ook of dat eten veel koolhydraten bevatte.
Als ik (al 30 jaar diabetes) een constante waarde van 6.4 mmol had, zou mijn specialist en ik zelf trouwens ook een gat in de lucht springen.
Pas als je regelmatig op veel hogere waarden zit, zo tussen de 8 en de 14 a 15 kun je van diabetes spreken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gonna
10 jaar geleden
Nuchter dus 8 uur zonder eten dan zou je niet hoger dan 6.9 moeten hebben. Ik had een keer nuchter6.9 en er is toen laboratoriumbloedonderzoek gedaan en toen was de uitslag 5.7 Toch was dat voor mij een reden na 8 uur in de avond niet meer te eten. Kennelijk heeft het lichaam veel langer nodig dan 8 uur om de suikers te laten verdwijnen. Voor mij betekent dat eten na 8 uur gewoon niet goed voor het lichaam is. Frisdrank vermijd ik sowieso al als de pest. vr gr Gonna
Ah, dus wel ook een vraag; ik zie hem nu pas. Er zijn heel duidelijke grenzen voor de glucose waardes vanaf waar we spreken van diabetes.

Bij de vingerprik ligt de grens bij 6,0 als je die dag nuchter was, en bij 11,0 als je al wel hebt gegeten. Bij de bloedafname ligt de grens bij 6,9 als je nuchter bent en bij 11,0 als je dat niet bent. Je bent nuchter als je meer dan 8 uur niet hebt gegeten of gedronken (afgezien van water of thee).

De waarde van 6,4 is dus een prachtige waarde, als je tenminste niet nuchter was.

En ja, de uitslag van het lab kan wel wat verschillen van de vingerprik, maar het verschil zal vast niet zo groot zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh, ik zie nu dat je al 9 uur nuchter was. In dat geval is de waarde dus iets te hoog. Dat hoeft niet meteen te betekenen dat u diabetes heeft. U noemt uzelf ook een zoetekauw. Als u als laatste nog iets met veel suiker heeft gegeten dan kan het zijn dat het lichaam nog niet alle suiker had weggewerkt.
Juist om deze reden moet een afwijkende waarde met de vingerprik altijd gecontroleerd worden in het lab, voordat er van diabetes gesproken mag worden. U zult dan dus toch die uitslag moeten afwachten.