Pijnlijke pols/hand

De laatste maanden heb ik met regelmaat een soort stekende pijn in m'n pols, dit voel ik eigenlijk het meest als ik m'n hand naar voren of achteren buig (zodat er een hoek van bijna 90 graden ontstaat tussen m'n arm en hand) in m'n rechterpols voel ik dit het meest, meestal is het tijdens een wat zwaardere inspanning/belasting van m'n hand/pols en het zwakt dan weer wat af in 2 dagen waarna ik er weer een stuk minder vaak last van heb. Vanavond heb ik sinds tijden weer getennist en voel het nu weer heel erg. En zelfs een heel klein beetje in
m'n linker pols maar dat kan haast niet aangezien ik eigenlijk alles met m'n rechterhand doe..
Zou dit kunnen duiden op een tennisarm of iets als rsi? Ik dacht zelf eerst aan een klein breukje dat nooit goed is aangegroeid. Verder zie ik geen verdikking o.i.d.
Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (4)

Het carpaal tunnelsyndroom is een klachtenpatroom veroorzaakt door een beknelling van de middelste armzenuw ( nervus medianus) in het verloop van de carpale tunnel. De carpale tunnel is een nauw kanaal gevormd door de handwortelbeentjes en een stevig peesblad tussen pink- en duimmuis aan het begin van de handpalm. In deze tunnel lopen pezen waar de vingers mee gebogen kunnen worden (buigpezen) en de zenuw. De zenuw is het gevoeligst voor druk.

Klachten
De klachten worden veroorzaakt door beknelling van de zenuw en bestaan uit een tintelend of pijnlijk gevoel in de hand en de vingers en vooral het verzorgingsgebied van de zenuw, dat wil zeggen de duim, wijs- en middelvinger en een deel van de ringvinger. Ook kan een verdoofd gevoel van de vingertoppen ontstaan en een verminderde kracht waardoor gemakkelijk dingen uit de hand kunnen vallen. De pijn kan uitstralen via de onderarm en elleboog tot in de schouder.

Oorzaak
De beknelling van de zenuw in de nauwe carpale tunnel wordt doorgaans veroorzaakt door zwelling van de bekleding van de pezen. Bij de zwelling van het bindweefsel kunnen hormonen een rol spelen. Het syndroom treedt op tijdens de zwangerschap, de overgang en soms ook bij een te traag werkende schildklier en overproductie van groeihormonen. Ook reuma en forse handarbeid kunnen een oorzaak zijn. Evenzeer bij diabetes melitus (suikerziekte) komt het syndroom vaker voor. Overige redenen zoals een breuk kunnen ook een oorzaak zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed gegoogled!
Gedeeltelijk herkenbaar maar lang niet alles, dus vind het nog wat voorbarig om het gelijk hierop te gooien;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Carpaal tunnelsyndroom gaat over het algemen gepaard met het gevoel van 'slapende' vingers. Heel vervelend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem het voorbehoud bij medische informatie in acht.
Raadpleeg bij gezondheidsklachten een arts. Een diagnose die niet gesteld kan worden zonder de patient te hebben gezien.
HUP naar de dokter.
Ik denk zelf aan overbelasting als ik je verhaal zo lees. Vooral omdat er geen duidelijke oorzaak in je omschrijving staat zoals een val dus aan een breuk zou ik niet snel denken. Vooral omdat je het na het tennisen erg voelt duidt dit op overbelasting. Ik zou toch voor de zekerheid de fysiotherapeut met een bezoekje plezieren ( of anders desnoods een huisarts maar die verwijst je waarschijnlijk toch door naar de fysio :p) heel verl sterkte ermee. En zou je het willen laten weten wat er aan de hand (woordgrapje ;p) is??
Groetjes daggie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou artrose kunnen zijn (slijtage van de gewrichten), maar daar kom je pas achter als er foto's worden gemaakt van je polsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan een peesontsteking in je pols zijn. Zou er toch mee naar de huisarts gaan. In afwachting kan je misschien je pols wat ontlasten met een skatepolsbeschermer.