Kunnen knakkende gewrichten op jonge leeftijd kwaad?

Ik ben 17 en heb al z'n 3 jaar knakkende knieën en polsen. Soms kan ik mijn arm niet volledig strekken en ik maak me hier een beetje zorgen om. Ik sport veel en wil hier echt geen last van krijgen. Kan dit kwaad en is hier iets tegen te doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
23.1K

Antwoorden (3)

Hallo, dit komt waarschijnlijk omdat je in de groei zit. Ik zou voor de zekerheid even naar de huisarts gaan om te vragen hoe het zit met het strekken van je arm?
Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, het kan geen kwaad. Er is ook niets tegen te doen . Er zijn mensen die levenslang als een knekelhuis klinken en die nooit last van hun gewrichten hebben.
Zorg voor goede voeding en houd de spieren en pezen gezond zodat ze de gewrichten goed beschermen. Als gewrichten een beetje speling hebben, dan zijn stevige spieren en pezen essentieel om de gewrichten in model te houden. Voor de armen en de hand is trainen met lichte halters (1kg) zinnig ( elke dag 10 xof zo, geen topsport van maken).
Zorg voor een goede lichaamshouding en ga eventueel een keer naar een fysiotherapeut om alles eens door te spreken. Doen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je er geen pijn aan hebt, kan het knakken van een gewricht meestal geen kwaad. Dat 'knakken' kan verschillende oorzaken hebben: de meest voorkomende is het vrijkomen van gas in de vloeistof van de gewrichtsholte. Dat is wat je - meestal - hoort wanneer iemand zijn vingers knakt. Wanneer je een gewricht kunt knakken en je na het knakken de eerste paar minuten niet opnieuw kunt knakken, is dat meestal de oorzaak.

Er zijn meer mogelijkheden: een pees die over een botpunt glijdt bijvoorbeeld, zoals bij een snapping hip. Meestal pijnloos, maar niet altijd. Slijtage van het kraakbeen kan een gewricht ook doen knakken of kraken. Een gewricht dat instabiel is en regelmatig (gedeeltelijk) uit de kom schiet kun je vaak ook horen klikken bij het uit en weer terug in de kom schieten. Een gewrichtsmuisje (los stukje kraakbeen) kan ook knakken bij het bewegen van het gewricht, en trouwens ook slotklachten geven. Een meniscus (kraakbeenschijf zoals in de knie of kaak) kan ook knappen, soms doordat hij is beschadigd of verplaatst, en soms zonder dat er een echte aanleiding voor is.

Veelvuldig knakken van allerlei gewrichten komt soms ook voor bij mensen die hypermobiel zijn, dat wil zeggen dat hun gewrichten beweeglijker zijn dan normaal. Dit kan een 'gewone' lenigheid zijn, maar een enkele keer ligt er een (bindweefsel)aandoening aan ten grondslag. Dat knakken komt bij hypermobiliteit door de losse banden, en soms ook door het eerder beschreven uit de kom schieten van gewrichten, wat gemakkelijker kan gebeuren bij mensen die erg soepele gewrichten hebben. Als jij jezelf herkent in dit beeld, zou je eens advies kunnen vragen aan je huisarts of aan een (sport)fysiotherapeut. Bij het vermoeden van een bindweefselafwijking moet er een specialist aan te pas komen en is de diagnose niet altijd eenvoudig, maar elke arts of fysiotherapeut kan je wel vertellen of jouw lenigheid echt abnormaal is en of niet, en of je gewrichten wel of niet instabiel zijn.

Vreemder in jouw geval is het op slot schieten van de elleboog. Hoewel dat helemaal niets bijzonders hóeft te zijn, is dat toch wel iets om even naar te laten kijken. Het kan bijvoorbeeld zo'n los kraakbeenstukje zijn (gewrichtsmuis) dat ik hierboven benoem, of zelfs een instabiliteit. Dat kan allebei leiden tot schade aan het gewricht. Dus hoewel het niet direct een reden is tot zorg (in elk geval niet als het gewricht niet langdurig geblokkeerd is), zou ik wel aanraden om daarmee een keer langs je huisarts te gaan.