Kan ook geestelijk zijn. Als jij jouw gevoelens opkropt dan kan je last krijgen van je borstbeen. Hier zit je hart chakra. Die kan dicht zitten. Als jij erge dingen hebt meegemaakt en die niet verwerkt, kun je letterlijk hartzeer hebben. En dat geeft fysieke pijn. Ik heb soms het gevoel dat er een olifant op mijn borst zit maar astmapuffers helpen niet.

Bij twijfel naar de dokter uiteraard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Freespirit, als jij het gevoel hebt dat er soms een olifant op je borst zit, zou ik eerst een ECG laten maken en/of inspanningstest te laten doen alvorens te besluiten dat het opgekropte gevoelens zijn.
Dit klinkt als een hart in problemen, eerder dan een psychologische of spirituele pijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch een + van mij, Freespirit.
Je kan inderdaad letterlijk fysieke hartpijn hebben. Dat heb ik zelf meegemaakt toen mijn zoon stierf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een paar jaar terug een keer een inspanningstest gedaan, omdat mijn oom spontaan doodviel, en een vergroot hart bleek te hebben en dat erfelijk kan zijn. Met mij was niks aan de hand. Ik vermoed dat het bij mij ook psychische pijn is door diverse verliezen en narigheid. Siska, het lijkt me vreselijk voor je! Sterkte met je verlies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1. Heb daar ook last van en de hartfilmpjes e.d. waren helemaal in orde...

Andere antwoorden (2)

Angina pectoris is een drukkend, respectievelijk zwaar gevoel en/of pijn midden op de borst (angineuze pijn) dat ontstaat als de hartspier niet voldoende bloed toegevoerd krijgt om het hart zijn werk te laten doen. Meestal wordt dit veroorzaakt door vernauwing van de kransslagaders, vaak in combinatie met lichamelijke inspanning of emotie waardoor het hart krachtiger gaat kloppen en dus meer zuurstof nodig heeft. Bij afnemende zuurstofbehoefte van het hart verdwijnt de angina pectoris dan weer.

Andere oorzakenhyperventilatiesyndroom
gastro-oesofagalerefluxziekte (GERD)
maagzweer
galsteenaanval
alvleesklierontsteking
paniekaanval
syndroom van Tietze - osteochondritis met pijn ter hoogte van de overgang tussen bot en kraakbeen van de ribben
ziekte van Bornholm - of pleurodynie, een virale infectie met pijn op de borst.

Toegevoegd na 2 minuten:
De kans op het ontwikkelen van angina pectoris wordt vergroot als iemand rookt, te dik is, of een te hoge bloeddruk heeft. Ook bij suikerziekte, een te hoog cholesterolgehalte en bij mensen bij wie in de familie op jongere leeftijd (voor het 60e levensjaar) hart- en vaatziekte voorkomt is de kans op het ontwikkelen van angina pectoris duidelijk vergroot.

De diagnose kan nagenoeg meestal worden gesteld door het maken van een elektrocardiogram (ecg) op een moment dat de patiënt de klachten voelt. Een normaal ecg tijdens klachten sluit angina pectoris echter niet volledig uit. Bij twijfel zal men vaak een inspanningstest verrichten, zoals een fietsproef of een myocardscintigrafie. Ook kan een CT-scan worden verricht van de kransslagaders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan de grote boosdoener 'stress' zijn.
Ik heb er zelf jaren last van gehad, zo erg dat ik eens de dokter van wacht heb moeten bellen, omdat ik dacht dat ik een hartaanval had.
Toen heb ik lang een kalmeermiddel op basis van valeriaan, andoorn, passiebloem en hop gebruikt en het is overgegaan.