Black-out of 's ochtends wakker worden zonder zich te herinneren wat er de avond tevoren is gebeurd, zijn vaak de eerste tekenen.
Mensen met een alcoholprobleem worden dikwijls prikkelbaar en agressief. Zij kunnen hun herhaalde verzekeringen dat ze zullen stoppen met drinken gepaard laten gaan met de ontkenning dat er sprake is van een drinkprobleem.
Sommigen worden depressief, jaloers, haatdragend of zelfs paranoïde worden.
Mogelijk zal de drinker zijn of haar geheugen en concentratievermogen verliezen en niet langer in staat zijn te voldoen aan de eisen die een vaste baan stelt. Zuiver lichamelijk bezien kan een stijgende afhankelijkheid van alcohol leiden van een opgeblazen, verhit gelaat met duidelijke adertjes tot blauwe plekken op lichaam en ledematen, een hese stem, trillende handen en een chronische gastritis.

Toegevoegd na 5 minuten:
+ uiteraard stiekem drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de fles in zijn/haar jaszak en aan het luchtje dat ze met zich meedragen! Als je langere tijd met zo iemand samen bent, zul je merken,dat ze zich van tijd tot tijd even verwijderen om hun verslaving toe te geven. Helaas is het hun eigen keus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
soms een rode wat opgezwollen neus waar de aders goed te zien zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de alcohol...
Aan eigenlijk geen dag echt goed (vrijwillig) zonder alcohol kunnen ; geen maaltijd kunnen nuttigen zonder wijntje erbij, geen gezellige avond kunnen doorbrengen zonder krat bier binnen handbereik. Dat zijn natuurlijk niet allemaal extreem problematische alcoholisten, maar volgens mij ben je dan al wel over een grens heen.
Helaas is alcohol zo ongeveer de meest onderschatte en ontkende drug die we hebben, en heeft het nog steeds een veel en veel te positief imago.

Veel info en een leuk testje (dat je natuurlijk ook voor een ander kunt invullen) op de link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
VINKOOK!
Hij voelt zich niet prettig als er geen alchohol in de buurt is,welke hij nodig heeft om zich weer enigzins normaal te kunnen voelen.
alles wat hem lief is komt gedwongen op een tweede plaats ,zelfs vrouw en kinderen,zonderd zich vaak af en is niet graag meer in gezelschap van anderen,door zijn angst dat anderen wat aan hem zien,door zijn drankgebruik.
komt tenslotte als hij geen hulp zoekt in een issolement terecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij reden eens door Scandinavië. Er liep een man op de openbare weg waar wij achterop kwamen. Gewoon op de asfaltweg. Alleen dan niet netjes aan de rand maar een of anderhalve meter uit de rand. Met een een fles aan de hand en lichtelijke ongecontroleerde stappen zettende. Dus wij stapvoets erachter totdat er geen tegenliggers meer aankwamen.
Zo herken je een alcoholist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan zijn rooie neus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die zijn zo slim met drank verstopen dat merk je haast niet
Ze verstopen drank overal in
Zelfs in shampoo flesjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
matuurlijk zie je veek aan bovengenoemnde kenmerken dat iemand een drnakprobleem heeft. maar er zijn veel alcoholisten die niet steeds laveloos liggen, geen rode neus hebben of andere kenmerken laten zien. sommigen kunnen uitermate goed verbergen dat ze alcoholist zijn. en merk je zelf niets aan hun gedrag. als je elke dag een fles wijn drinkt ben je nog geen alcoholist. als je niet zonder die fles wijn kan elke dag dan ben je het wel. iemand die agressief doet omdat ie gedronken heeft hoeft nog geen alcoholist te zijn. het kan net zo goed dat ie alleen in t weekend eens flink aan de drank gaat en dan rotvervelend word.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt van de mate af. Je kan niet direct zien aan de hoeveelheid die iemand drinkt of iemand daadwerkelijk verslaafd is maar het is wel een hint.

Het punt is het afhankelijke aan die alcohol. Milde gevallen hoeven niet veel te drinken maar kunnen toch niet zonder. Ik ken zo iemand die na het werk per se 2 pilsjes wil drinken. Klinkt niet erg maar als hij dat een keer niet kan is hij letterlijk niet te genieten tot hij zijn bier heeft gehad. Dat is zeker ook een vorm van alcoholisme. Die persoon heeft namelijk een afhankelijkheid aan die alcohol om de dag door te komen.

Bij zwaardere gevallen zie je dingen als stiekem drinken. Ontkennen dat hij/zijn drinkt en kwaad worden als er naar gevraagd wordt. Het hoeft niet direct op te vallen maar wanneer je goed oplet op wat ze nu eigenlijk drinken zal je merken dat je ze niet kan betrappen op iets anders dan alcohol.

Ook hier is het belangrijkste dat ze afhankelijk zijn. Er is nogal een verschil tussen iemand die zich een keer goed vol laat lopen bij het uitgaan en iemand die dat consequent doet. Ik heb mensen gezien die behoorlijk konden tanken maar total geen afhankelijkheid vertoonden en ook alcohol totaal niet misten wanneer er geen gelegenheid was om te drinken.
Dus: kunnen ze ook zonder? Zijn ze bereid om een keer niet te drinken op een feest bv.... Wanneer iemand alleen maar lol kan hebben met uitgaan wanneer die dronken is dan is dat zeker al een aanwijzing. Ze drinken dan vaak om het drinken en is toch een teken dat het de kant van alcoholisme op gaat.

De zwaardere alcoholisten zijn vaak al moeilijk genoeg om te herkennen. Zoals iedere junk zijn ze experts is het verdoezelen en verbloemen. Let vooral op de kleine hints. Zoals wat ze verder nog drinken. Echte alcoholisten zie je alleen iets anders drinken wanneer ze vermoeden dat je ze door hebt. En lichtere gevallen worden vaak als gewone sociale drinkers bestempeld terwijl ze eigenlijk niet zonder die paar pilsjes kunnen. Dus let er op hoe ze zijn als ze een keer niet kunnen drinken (om wat voor een reden dan ook). Alcoholisten worden stuk voor stuk chagrijnig of zelfs agressief als ze zelfs maar tijdelijk met hun drink patroon moeten breken. Lege flessen verbergen zie je ook vaak.

Iemand die een gewone sociale drinker is doet geen moeite dat drink gedrag te verbergen omdat het niet nodig is. Iemand die verslaafd is doet dat wel en ze gaan excuses verzinnen om het het eigen drinkgedrag goed te praten. Vaak meer naar zichzelf toe dan een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die herken je niet zolang zijn/haar verslaving in het beginstadium is. Dit schijnt al te beginnen als je elke dag 3 biertjes drinkt. Daar merkt niemand wat van.

De eerste symptomen van disfunctioneren zijn vaak te laat komen en/of ziek melden, met name op maandag.

Daarna kan het bergafwaarts gaan doordat men afspraken niet nakomt, sociale verplichtingen vergeet (in de kroeg blijven hangen), al aangeschoten op een feestje arriveren, etc. In dat stadium ga je het erg merken aan het gedrag en aan de adem. De volgende dag ruik je het aan het typische alcohol-zweetlucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de ogen: waterig, lodderig, laaghangende, oogleden. Onmiskenbaar!
Ik heb het zelf helaas van heel dichtbij mee moeten maken (mijn eigen moeder...vanaf mijn 14e al!) dat uiteindelijk bij haar leidde tot het Korsacov-syndroom en opname in "Licht en Kracht" te Assen. Door die (nare) ervaring herken ik het snel.
14 jaar geleden
iemand die als een zwerver uitziet. Bv aan ze lange baard, en z'n haren doormekaar. Met z'n dikke buik. Bijna geen tanden meer in ze mond. Maar wel altijd een shagie. Die stap voor loopt. Handen meestal in ze zak. Uhm wat nog meer ff kijken, o ja en een zielige gezicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet ze s`morgens maar eens tegenkomen in de winkel, je kunt ze van 10 meter afstand ruiken. (laat staan als ze ook nog gaan praten).

als iemand s`morgens al naar drank stinkt, dan is het heel zeker omdat een gewoon mens zijn ontbijtje nooit met drank zou beginnen.

Onverzorgt er uit zien, en lachen om zijn eigen flauwe grappen.

Toegevoegd na 55 seconden:
eigenlijk toch best zielig.