Als astma-patiënt in de stad wonen; Wat zijn do's and don'ts, en waarom?

Mijn vrouw heeft astma, we moeten verhuizen, de woningen die we aangeboden krijgen liggen allemaal wel erg in de snelweg, hoe ontduik je deze slechte luchtkwaliteit het meest?

Bijv.: Waar moet je op op te letten bij de ligging van het huis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als iemand ooit deze vraag tegenkomt of een gelijke vraag heeft over astma en luchtvervuiling; ik sprak met iemand van het longfonds en wees me op de woorden op de site waar een link achter zit, deze schenen complete naslagwerken te bevatten... Het meest relevante op deze vraag is dezen:
http://www.longfonds.nl/sites/default/files/AF_Luchtkwaliteit%20A4%20v2.pdf

Het beste antwoord

Kijk om te beginnen of het huis voldoet aan de eisen: alle ramen moeten echt goed open kunnen en dus niet alleen een klepje of luikje. Gestucte muren kunnen heel erg benauwdheid opleveren. Kies geen huis in de buurt van een kruispunt en al helemaal niet vlak bij een stoplicht of zebra. Als er bussen of vrachtverkeer door de straat rijdt, fout! Trams geven een gemeen soort ijzerslijpsel met bruin stof.
Kijk of er vaak vliegtuigen over komen, die stoten veel troep uit en zorgen voor luchtvervuiling die je niet ziet. Grote bouwprojecten sowieso mijden want die geven waanzinnig veel stof en dat is pas na een paar jaar minder. Geen pleintje vlakbij waar jongeren met hun brommer zitten te praten. Veel mensen kunnen niet tegen lindebomen of berken. Checken! Of een tuin een ramp of een zegen is, dat is persoonlijk.
In Amsterdam kan je bij de gemeente achterhalen waar de meest vervuilde plekken zijn qua luchtkwaliteit. Misschien hebben andere gemeentes ook wel zoiets.