Ik heb een tumor wat moet ik doen?

Ik ben 14 jaar en heb gisteren te horen gekregen dat ik een tumor in mijn knie heb zitten.

voordelen:
-Hij is eivormig
-Hij is nog nergens aan vastgegroeid
-hij is 1/2 cm
-Hij zit dicht aan het oppervlak
-Hij zit er een half jaar en is nog redelijk klein

nadeel:
-Hij verkleurt

of hij goed of kwaadaardig is weten ze nog niet.
maar omdat hij verkleurt is het geen goed teken.
Vorig jaar is er bij mij op school iemand overleden aan een tumor in zijn knie... dat maakt mij heel bang.
Ik mocht niet op internet dingen op gaan zoeken enz. dus dat ga ik ook niet doen.
Ik moet vrijdag alles laten testen.
maar ik ben als de dood voor naalden. ze gaan er een stuk uithalen om het te testen enz.
Hoe kan ik mijzelf hier het beste doorheenslepen?
hoe sta ik ervoor??
Iemand die mij wat bij kan brengen?

Mijn andere knie heeft nu bijna dezelfde klachten. hij wordt alleen niet af en toe heel dik (bij die andere had ik dus ook nog vocht)
In mijn rechter zit de tumor en links steekt ontzettend. ik denk dat ik die overbelast heb omdat ik mijn rechter lang ontzien heb.

Toegevoegd na 1 dag:
Dank voor de lieve woorden Ik heb net te horen gekregen dat ik Woensdag naar Nijmegen moet, naar een specialist in dit geval (en ja we hebben de beste van Nederland aan de haak geslagen! dat vind ik super!)
Ik heb de brief gelezen en ze zijn er achter gekomen dat er bloedvaten doorheen lopen. dus nog een nadeel. Maar er zijn meer voor- dan nadelen. We blijven positief!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, sterkte. Je moet inderdaad niets opzoeken op internet, dat maakt je alleen maar banger en dat is nergens voor nodig. Probeer gewoon te wachten op uitslagen, nu kan je niets doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vervelend voor je! Maak je beter maar geen zorgen die voordelen die je opschreef maken alles minder erg en onthoud: hij is ook nog klein en nergens aan vastgegroeid! Dus doe gewoon wat je normaal ook goed en het komt vast wel weer goed! gr,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Attent dat je ons op de hoogte houdt. Bedankt!

Antwoorden (5)

Hoi,

Vervelende situatie. Maar hou in gedachten: De ene tumor is de andere niet. Dat is ook de reden waarom je niet op internet moet gaan zoeken. Mijn neef heeft 16 (!) jaar geleden een tumor uit zijn hersenen laten verwijderen, en die loopt nu vrolijk met vrouw & 2 kinderen op de wereld.

Verder.. Voorbereiden op naalden ed.. Tsja, het monsters nemen ga je even voelen. Dat is een feit. Maar dat is een kwestie van een paar prikken, en je staat waarschijnlijk zo weer buiten. Je er nu al druk over maken helpt niet:

De mens lijdt het meeste van het vrezen voor de dingen die hij bevreest..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand zal en mag je niet vertellen dat het allemaal makkelijk zal gaan. Maar laat de moed niet zakken. Ik ken een jonge vrouw die ook een tumor in haar knie had. Hij was kwaadaardig, wat bij jou misschien niet het geval is. Maar na behandeling is zelfs zij genezen! Ze hoeft binnenkort niet meer op controle omdat het bijna vijf jaar geleden is dat de tumor werd verwijderd.
Wat je nu kan doen om met de spanning om te gaan is schrijven. Koop een dagboek of maak een blog. Schrijf elke dag je gevoelens op en wat er met je knie gebeurd. Vaak lucht het op dat je het van je hebt kunnen afschrijven.
Nog heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste wat je kan doen is eerst de uitslagen afwachten want dan weten je artsen ook meer of het kwaadaardig is of niet , je kan natuurlijk ten alle tijden een gesprek met je arts aangaan om meer info te krijgen , daarbij heb je ook je ouders nog dus je hoeft het niet alleen te doen , wij kunnen geen antwoorden geven hoe je ervoor staat , maar ik zou adviseren om alle vragen die je hebt op te schrijven zodat je het niet vergeet , en idd is het misschien maar beter om niks op internet op te zoeken daar wordt je alleen maar angstiger van .

Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Tumor' betekent gezwel en zegt helemaal niets over goed- of kwaadaardigheid. Bij een regelmatig gevormde ronde of eivormig tumor, die onder de huid losjes aanvoelt (want niet vastgegroeid) is de kans op goedaardigheid groot. Maar echt uitsluitsel krijg je pas als er een stukje weefsel wordt onderzocht. Dat lukt niet helemaal pijnvrij maar die enkele prik (voor verdoving) overleef je heus wel. De onzekerheid voordat je de uitslag hebt is veel vervelender.

Het is hoe dan ook een fase waar je even doorheen moet en waarbij je niet op de dingen vooruit kunt lopen. Probeer daarom je energie te besteden aan dingen die zin hebben en niet te verspillen aan het 'worst case scenario'. Ik weet dat het makkelijk gezegd is en daarom heel veel sterkte, de komende dagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een afschuwelijk bericht,maar prettig dat je behandelt gaat worden door een arts die je erg vertrouwd.
Wat betreft je angst voor naalden,je kunt voordat je een prik gaat krijgen een verdovende zalf op de prikplek krijgen,dat scheelt een beetje.
Heel veel sterkte verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!