kan je als je hyperventileert ook bang zijn dat je hart te langzaam is en dat hij dan juist langzaam gaat kloppen?

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik heb Namenlijk al een tijdje last van dwangmatig hartslag tellen en ben bang dat hij te langzaam gaat en als ik rustig zit is die 68 vandaar de vraag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

dat heeft meer met hypochondrie / paniekaanvallen te maken dan met hyperventilatie , het staat wel beide in verband want een hyperventilatie aanval zorgt voor paniekaanval.

Het is heel erg vervelend en ik adviseer je om hier hulp bij te zoeken want ik heb dit ook een hele lange tijd gehad , dat me vingers zeer deden omdat ik me hartslag moest voelen om te kijken of het wel goed ging alleen maak je je dan alleen maar meer zorgen , en het zorgt ervoor dat je alleen maar banger wordt .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, wanneer hyperventileert krijg je teveel zuurstof binnen. Van veel zuurstof gaat je hart alleen maar harder kloppen, niet langzamer :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is werkelijk geen angst 'te gek' of abnormaal als je hyperventileert. De meeste aanvallen starten juist met een paniekreactie ergens over. Het is echt heel naar.

Toegevoegd na 5 minuten:
Maar lichamelijk gezien heeft ytje volkomen gelijk. Je hart gaat juist veel sneller kloppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee je hart gaat juist sneller kloppen, daarvan kun je angstig worden en zo kan het hart weer sneller gaan kloppen en kom je als het ware in een vicieuze cirkel terecht. Maar zo te zien heb je geen last van hyperventilatie, want die hartslag is echt normaal rond de 68. Maar ik zou toch eens naar de huisarts gaan i.v.m. je dwangmatig tellen.

Tip: probeer rustig en vooral niet te gejaagd te zijn. Ik begrijp dat ik makkelijk praten heb, daarom verwijs ik onderstaand naar wat informatie. En diverse sites:

Hyperventilatie, oorzaken
Mogelijke oorzaken van hyperventilatie (o.a.):
- emotionele spanningen (o.a. angst)
- sociale spanningen (o.a. stress)
- overbelasting
- oververmoeidheid
- te lage zuurgraad van het bloed door veelvuldig braken (= metabole alkalose)
- bepaalde hartziekten (o.a. angina pectoris en hartinfarct)
- hersentumoren, bepaalde typen