Kunnen vrouwen ook aambeien krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom niet??
Kimath
12 jaar geleden
mannen en vrouwen zijn anatomisch grotendeels gelijk, behalve een paar onderdelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, vrouwen zijn net mensen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mendy " net mensen" ?

Het beste antwoord

Aambeien behoren tot de normale anatomie van het anale kanaal. Aambeien zijn zwellichamen - weefsels met bloedvaten - die kunnen zwellen om de anus lucht- en lekdicht af te sluiten. IN FEITE HEEFT IEDEREEN DUS AAMBEIEN!
Wanneer deze zwellichamen regelmatig onder hoge druk komen te staan, bijvoorbeeld door hard persen tijdens de stoelgang, loopt de druk in de bloedvaten op en kunnen ze gaan uitzetten. Wanneer het normale aambeiweefsel zodanig gezwollen en geïrriteerd is dat het klachten veroorzaakt, spreken we van een aambei zoals we die in de volksmond kennen.

Aambeien zijn in de volksmond dus eigenlijk gezwollen bloedvaten. Worden de aambeien niet behandeld, dan kunnen ze steeds groter worden en uiteindelijk zelfs buiten de anus zakken. Aambeien zijn vervelend en bezorgen op z'n minst jeuk en een onprettig gevoel rond de anus. Soms gaan ze gepaard met pijn en bloedingen. Maar liefst één op de twee mensen heeft wel eens last van aambeien, toch durven maar weinigen hier openhartig over te praten.

Aambeien komen veel voor bij zwangere vrouwen. Naar schatting hebben zeven op de tien zwangere vrouwen last van aambeien en de bijbehorende, vaak vervelende symptomen.
Zwangere vrouwen hebben onder invloed van een gewijzigde hormoonhuishouding meer last van constipatie (verstopping/harde ontlasting), een belangrijke veroorzaker van aambeien. Bovendien drukt de groeiende baarmoeder de darmen samen, wat de darmtransit vertraagt. Zeker tijdens de zwangerschap is het eten van vezelrijke voeding dan ook belangrijk om de ontlasting zacht te maken en te houden. Verder is het belangrijk om veel te drinken en voldoende en regelmatig te bewegen. Deze en andere leefregels helpen om aambeien, ook tijdens de zwangerschap, te voorkomen.

dus ja, is het antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja hoor waarom niet?
12 jaar geleden
Ja zeker, vooral zwangere vrouwen hebben hier vaak last van .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben nog 13 ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en vast nog niet zwanger;-). Maar jouw vraag is algemeen gesteld, of vrouwen aambeien kunnen krijgen, en niet: kunnen meisjes van 13 aambeien krijgen, toch?
Zowel mannen als vrouwen kunnen hier last van hebben.Het is ook een kwaal die veel voorkomt als vrouwen zwanger zijn.
Mannen hebben hier minder last van dan vrouwen weet eigenlijk niet goed waarom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ieder persoon kan last krijgen van aambeien. Wel is het bewezen, dat mannen over het algemeen meer last krijgen van aambeien dat vrouwen. Vaak is het zo dat aambeien op een wat latere leeftijd komen opduiken of tijdens de zwangerschap/bevalling.

Alleen tegenwoordig gaat deze trend steeds meer richting de jeugd toe. Dit heeft verschillende oorzaken, omdat men tegenwoordig steeds ongezonder eet, men veel alcohol drinkt en te weinig beweegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aambeien krijg je door hard te persen. Dit kan gebeuren tijdens het poepen of tijdens een bevalling. Een Aambei is niets meer dan een heel klein stukje endeldarm dat naar buiten wordt geduwd door hoge druk. Het is dus logisch dat vrouwen meer kans hebben op aambeien na de bevalling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen kan aambeien krijgen door de hieronder genoemde oorzaken:

Mogelijke oorzaken van aambeien zijn o.a.:
- Stuwing van bloed in de aderen vóór de anus of in de huid rond de anus
- Moeilijke stoelgang met harde ontlasting
- Verstopping (of obstipatie)
- Persen tijdens de ontlasting
- Lang op het toilet zitten: dit zorgt voor verslapping van het weefsel rondom de bloedvaatjes waardoor deze uitzetten en afzakken
- Diarree: veelvuldige en vaak met kracht passerende ontlasting kan de bloedvaatjes beschadigen
- Langdurig hoesten (dit zorgt voor verhoogde druk in de buikholte)
- Leveraandoeningen waarbij de bloeddruk in de poortader tussen darm en lever toeneemt

Factoren die het ontstaan van aambeien kunnen bevorderen zijn:
- Oudere leeftijd: slijtage van het weefsel rondom de bloedvaatjes

Vrouwen bovendien bij:

- Zwangerschap: verslapping van het elastische weefsel in de darmwand
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
perfect antwoord
Jazeker, en vooral bij zwangerschap. Dan hebben de meeste vrouwen erg last van. Ooit gehoord dat zo'n 90% van alle zwangere vrouwen last van aambeien hebben. Maar velen schamen er zich voor, dus praten ze er niet over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pfff zekers!!! hele trossen :OP

vraag het eens aan een zwangere vrouw of een vrouw die zwanger is geweest.

een vrouw heeft daar net zo goed bloedvaten zitten, en ook zónder zwangerschap kunnen wij vrouwen daar last van hebben.