Wat te doen met een tongblaar die heel veel pijn doet?

Ik heb een flinke blaar op mijn tong,
wat kan ik daar tegen doen, het doet heel veel pijn!
Het is een grote witte plek, een echte blaar dus.

Toegevoegd na 21 uur:
Ik heb hem verbrand...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er misschien aan hoe je aan die tongblaar komt. Als je hem verbrand hebt, heb je een andere remedie nodig dan als het een ontsteking of een aft is.

Het beste antwoord

Als het echt onvoorstelbaar veel pijn doet, is het wellicht een aft. Dit wordt veroorzaakt door microben en komt sneller tot uiting in een periode van verminderde weerstand.

Aften verdwijnen spontaan, maar dat kan meerdere dagen duren en blijft bijzonder pijnlijk. Je kan er Teejel opsmeren (wordt ook gebruikt voor kindjes die pijnlijk doorkomende tandjes hebben).

Aangezien een aft er veel langer over doen om te genezen dan een brandwonde, kan je de aft ook "wegbranden" met een stukje aspirine (= een zuur). Heel eventjes erg pijnlijk als je het stukje aspirine op de aft legt, maar daarna geneest het veel sneller.

Suggestie: eerst Teejel erop om te verdoven en daarna een stukje aspirine lokaal op de blaar leggen gedurende meerdere minuten.

Gaat het om een "blaar" ten gevolge van verbranding, dan best niets doen behalve misschien Teejel.
Een verbrande tong zal in het begin erg pijn doen, maar tijdens het genezingsproces vooral een veranderd gevoel geven op de plek van de blaar. Het geneest echter vrij snel.
Beste wat je kan doen onmiddellijk na verbranding is je tong onder koud stromend water houden gedurende 10 - 15 minuten en opnieuw als de pijn terug toeneemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw!,
hartelijk bedankt...

Andere antwoorden (4)

als het een aft is tongtinctuur

heb je hem verbrand of zo ?
Dan duurt het niet lang, je tong is het snelst herstellende lichaamdeel wat vervanging van je cellen betreft
12 jaar geleden
Probeer eens een puntje tandpasta.
Bij zere plekjes in je mond helpt dat ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mond spoelen met zoutwater kan helpen,dat kan zeker geen kwaad.je kan bij de apotheek altijd mondspoelwater halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je iets heets heb gegeten en zo je tong hebt verbrand kan je het best een ijsblokje pakken er er op zetten.