hoe kan je zien of je kleine teen gebroken is?

ik heb hem gister gestoten tegen de salontafel en hij doet nu nogaltijd zoveel pijn dat ik al begin te denken dat hij gebroken is ofzo, kan iemand me helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
39.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij kunnen hier op goeievraag echt niet zien of hij zwaar gekneusd is of gebroken. Ga even langs je huisarts!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat maakt ook helemaal niet uit, gewoon intapen (misschien naar de huisarts omdat je dat zelf niet kan maar je kan beter hulp vragen) als hij gebroken is doen ze het zelfde als bij gekneusd, bij tenen dan, dus het is absoluut niet belangrijk..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dus: HUP naar de dokter.

Het beste antwoord

De botjes in je tenen zijn zo klein dat een breukje idd kan ontstaan door stoten. Als het gebroken is en de botjes staan echt helemaal vanelkaar af kun je het aan de buitenkant vaak wel zien, dan zit er echt een bobbel of staat de teen scheef. Maar als het een breukje is die op zijn plek staat is het meestal alleen enorm dik en pijnlijk. Maar dat is bij kneuzing ook zo.

De enige optie is een foto, daar zie je het zeker op.

suc6!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou zou ik niet doen. want ze doen niks aan gebroken tenen, het enige is dat jij 3 uur zit te wachten en weet ik het waarna ze hem toch wel intapen wat je ook zelf had kunnen doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je wel weten hoe je je teen in moet tapen want als je het niet goed doet,ben je nog verder van huis. Het komt ook weleens voor dat het gegipst wordt,maar dan zit het gips tot aan je knie dus tapen is beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik nam het risico niet, stel dat de botjes niet helemaal rechtstaan en scheef groeien, daar kun je last van krijgen, bv dat je schoenen niet meer goed zitten of de eventuele bobbel gaat drukken en pijn doen aan de buurteen.
Nee, ik ben zuinig op al mijn ledemaatjes en zou zeer zeker even een foto laten maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met je eens Wicca +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Noukkkkk:
De grote fout die veel mensen maken is dat ze op eigen houtje naar de EHBO van een ziekenhuis gaan.
Dat moet je niet doen.
Je moet gewoon een afspraak maken met je huisarts. Die verwijst je dan door en dan wordt er een afspraak gemaakt.
Het is namelijk niet dringend.
Dus je gaat inderdaad niet uren in een ziekenhuis zitten wachten voor niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het al van gister geleden is en je kan er nog op stappen, lijkt het inderdaad niet zo heel dringend.
Als bovendien de kleine teen uiterlijk op zijn plaats lijkt te staan, is het erg onwaarschijnlijk dat het om een "verplaatste" breuk gaat. Of het nu om een kneuzing of een breuk gaat; de botjes in de kleine teen zijn zo klein dat het niet lang duurt eer een mogelijke breuk weer hersteld is. Het beste dat je kan doen is een stevige schoen dragen met een brede versterkte tip. --> de teen heeft plaats en wordt niet te vaak bewogen en riskeert geen nieuw trauma. Een foto verandert weinig aan de aanpak. Zinloze bestraling van je zo gewaardeerde voet.

Andere antwoorden (2)

Dat kan je zelf niet zien.

Een flink gekneusde teen kan ook heel pijn doen.
Een gebroken teen kan je (meestal) gewoon niet bewegen.
Even wiebelen met die tenen dus.

En als je het niet vertrouwt: HUP naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- een dokter is in dit geval niet nodig hoor
het zou kunnen dat je teen gebroken is,om het helemaal zeker te weten is röntgenonderzoek nodig maar dat maakt voor het beleid niks uit,behandeling door een arts is enkel nodig als de teen een fors afwijkende stand heeft.
Je kunt je kleine teen evt verbinden/spalken aan de teen ernaast voor steun verder stevig schoeisel en bij zitten de voet hoog leggen.Je kunt paracetamol nemen voor de pijn.Veder geneest de teen vanzelf ,een arts doet er verder niks aan.