Hoe voorkom ik nekpijn als ik boven mijn macht werk?

Vakantietijd; klustijd! Het is nodig een plafond te vervangen. Hiervoor moet ik echter boven mijn hoofd werken. Gisteren al een klein beetje gedaan en nu voel ik het al in mijn nek/schouder. Hoe voorkom ik dat ik bij verder werken aan het plafond ik nog meer nek/schouderpijn krijg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Moeilijk te voorkomen. Je werkt boven je macht en je hoofd kijkt ook schuin omhoog. Dat is een niet natuurlijke stand. Dus geforceerd. En daarom die pijn. Heel vervelend én zwaar om zo te werken. Hoogstens je de de omstandigheden wat kunt verbeteren door op welke manier dan ook zelf hoger te staan (trap, steiger) zodat je weer op 90 graden komt om te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Neem micro-pauzes. Dus na een aantal handelingen weer je armen laten zakken.

Nu zal het ook zo zijn, dat je veel meer spieren gebruikt voor dat werk dan strikt noodzakelijk is. Er zijn dus spiergroepen die je zou kunnen ontspannen in die houding. En andere spiergroepen die je normaal wel nodig hebt voor het werk, zouden misschien met minder spierkracht al kunnen functioneren.
Dus tijdens het werken, kan je je aandacht gaan leggen op die 'probleem' gebieden. En proberen om die gebieden mentaal meer te laten ontspannen.

Waarschijnlijk heb je al meer dan normaal spanningen in dat gebied. Werk je misschien achter een bureau of met computers in je dagelijks werk? Dat geeft op zich ook al meer spanningen in de schouders en nek.

Het is niet zo dat de spieren minder krachtig zijn. Ze zijn alleen minder ontspannen en hebben daardoor niet de volledige capaciteit die ze kunnen hebben. Dus leer te ontspannen en je zult sterker worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer tijden de arbeid er op te letten dat je je schouders niet omhoog trekt, laat ze telkens weer opnieuw "hangen".

Je zou ook een handdoek in je nek kunnen leggen, of desnoods zo;n neksteun voor in de auto, zo'n u vorm ding.
Dan kun je je hoofd ontspannen op laten leunen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de dokter een zachte halskraag laten voorschrijven, (met tussenkomst van de ziekenkas) of zonder voorschrift bij bandagist of winkel van mutualiteit; dit geeft een goede steun aan wervels en spieren. Andere mogelijkheid, alvorens het werk te beginnen een paracetamol forte nemen, ontspant de spieren zodat het werk zonder pijn kan uitgevoerd worden.