De gevolgen van een herseninfarct zijn afhankelijk van waar in de hersenen het infarct optreedt en de hoeveelheid hersenweefsel dat beschadigd is. Gevolgen die er onder andere kunnen zijn, zijn: frontaal syndroom, verlamming (meestal halfzijdig), gevoelsstoornissen, gezichtsvelduitval, slikstoornissen, afasie. Deze verschijnselen kunnen ook ontstaan na een hersenbloeding. Ze worden samen beschreven onder de noemer CVA (cerebrovasculair accident). Beroerte is de derde doodsoorzaak in de Westerse wereld, na hartaandoeningen en kanker. Van alle patiënten met een beroerte overlijdt een derde binnen het eerste jaar na de beroerte. Ongeveer 10% van de patiënten krijgt opnieuw een beroerte in de loop van het eerste jaar.

Recent onderzoek laat zien dat 70% van de patiënten na een beroerte last heeft van cognitieve, emotionele en gedragsproblemen. Ongeveer 2 op de 5 patiënten ondervindt als gevolg van de beroerte min of meer ernstige beperkingen bij het uitvoeren van activiteiten in het dagelijks leven. Beroerte is hiermee een van de belangrijkste oorzaken van invaliditeit.

De gevolgen worden bepaald door de plaats in de hersenen waar een beroerte zich voordoet. In elk deel van de hersenen bevindt zich een ander "regelcentrum" voor bepaalde lichaamsfuncties, emoties en gevoelens. Lichamelijke gevolgen van een beroerte kunnen zijn: éénzijdige verlamming, gedeeltelijke blindheid(hemianopsie), afasie/dysartrie. Naast lichamelijke gevolgen zoals éénzijdige verlammingen, is er vaak sprake van "minder zichtbare" gevolgen, vergeetachtigheid, depressiviteit en gedragsveranderingen.

Ja, het is dus dodelijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tekst heb je letterlijk gekopieerd van Wikipedia en is correct.... je conclusie niet!!!
Natuurlijk KAN een herseninfarct dodelijk zijn, maar er zijn vele mensen die um overleven hoor! Dat blijkt ook uit de gekopieerde tekst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De laatste zin van het antwoord klopt niet. Je kunt een beroerte prima overleven, soms met 'restschade', soms met weinig restverschijnselen.
Dat kan wel inderdaad, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een herseninfarct, ook wel beroerte genoemd, kan zeker dodelijk zijn. Sterker nog, na hartaandoeningen en kanker is het de meest voorkomende doodsoorzaak. De hoeveelheid schade die is opgelopen is afhankelijk van een aantal factoren, zoals de plaats in de hersenen waar het infarct is opgetreden en de hoeveelheid hersenweefsel dat beschadigd is. Ongeveer 1/3 van de mensen die een beroerte hebben gehad sterft binnen het eerste jaar. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het kan, maar het hoeft niet. Er is al ontzettend veel te zeggen adhv hoe je oma vandaag is. Als ze de eerste kritieke 24 uur is doorgekomen dan zal ze aan déze herseninfarct hoogstwaarschijnlijk niet overlijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is een herseninfarct? Door een klontertje in een bloedvat van de hersenen ontstaat er zuurstofgebrek in een deel van de hersenen, met hersenbeschadiging tot gevolg.

Mogelijke gevolgen zijn verlamming aan één kant van het lichaam, niet meer kunnen spreken of geen taal meer begrijpen, blindheid, maar ook minder zichtbare gevolgen als gedragsstoornissen en depressie.

Door revalidatie en spontaan herstel herwinnen de meeste patiënten minstens een stuk van hun mogelijkheden. Nadien krijgen ze medicatie om de kans op een nieuwe beroerte te verminderen.
Niet iedereen overleeft echter een beroerte: bij 20 % is de afloop dodelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee een herseninfarct is niet perse dodelijk,wel is het zo dat het stukje wat door een bloedpropje even geen zuurstof heeft gehad afsterft.Door door hebben patienten die dit overkomt een functie beperking ,de plaats daarvan is voor iedereen anders,dat ligt aan de plek in de hersenen waar het infarct zich heeft afgespeeld.Sommigen mensen hebben verlammingsverschijnselen,anderen hebben een spraakgebrek of een combinatie van klachten.In sommige gevallen word de functie door een ander gedeelte in de hersenen overgenomen en kan men nog zeer redelijk functioneren.Soms kan het inderdaad helaas zo dat het gedeelte wat is afgestorven in de hersenen zo groot is dat het niet met het leven verenigbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7 jaar geleden (05/04/04) heb ik er één gehad , een CVA (Cerebro Vasculair Accident). Een beroerte dus, of herseninfarct.

Zoals je leest leef ik nog. Het schade patroon is anders voor iedereen, immers, bij iedereen gebeurt het accident op een andere plaats in de hersenen... Ik was toen 26, nu ben ik 34.

Eventueel kun je op het forum van de CVA vereniging veel informatie vinden, zie de 'bron' voor de link.

Dodelijk kán het zijn, maar het is niet een vaststaand gegeven dat het dodelijk IS. Als de getroffene niet direct (of zo goed als) overlijdt, is de kans dat hij/zij het overleeft, heel groot. Hoe hij/zij eruit zal komen, is altijd een raadsel. Lees jezelf in, laat je ouders (en andere mensen in je familie) ook eens een kijkje nemn op het forum. Wij noemen dat forum niet voor niets 'een feest der (h)erkenning'!

Sterkte gewenst! Het is niet leuk, kan veel gevolgen hebben. Ik hoop voor je (en je oma) dat ze er zonder alteveel schade uitkomt.