Als je een grote moedervlek hebt, loop je dan sneller kans om kanker te krijgen?

Ik heb een moedervlek, het is een rondje en de diameter is ongeveer 1 cm. Hij is dus niet supergroot maar wel groter dan andere. Maar is het waar dat je dan sneller kans hebt om kanker te krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee.
Er zijn diverse vormen van huidkanker, in een aantal gradaties van 'gevaarlijkheid'. Sommige liggen bijna op de huid als een kleurloos wratje, scherp begrensd, en zijn makkelijk te verwijderen, zonder echte spoed (zoals een basaalcelcarcinoom). Sommige liggen (ook) diep in de huid en vormen zichtbare uitlopertjes en moeten snel verwijderd worden, zoals het melanoom.

Een moedervlek _kan_ onrustig worden zoals dat heet: gaan bloeden, jeuken zonder aanleiding, groeien, korstjes krijgen - dan moet je er door je huisarts naar laten kijken. Bij twijfel kan de moedervlek verwijderd worden en onderzocht, doorgaans is er dan niets aan de hand. Maar die 'onrust' kan een voorteken zijn dat er meer aan de hand is en dat de moedervlek kwaadaardig aan het worden is, dus in die gevallen altijd laten kijken!
De meeste moedervlekken houden zich trouwens rustig, dus wel in de gaten houden maar geen paniek ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee hoor.
Wel is het zo dat je regelmatig je lichaam even moet controleren of er geen veranderingen zijn aan de plekjes en moedervlekken. Groter worden, verkleuren, ruw aanvoelen...Dan moet je wel even langs de huisarts gaan .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke + van mij
Ligt helemaal aan de soort, ik had een grote ongevaarlijk maar toch weg laten halenhij is nie zo charmant ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoeft niet je hoeft je geen zorgen te maken want ik heb er ook zo eentje en ik schaam me er ook niet voor maar ik ga hem wel weg laen hallen