Ik ben aan mijn meniscus geopereerd, maar heb er nog steeds last van met sporten, hoe kom ik ervan af?

Ik ben nu 17, inn december heb ik op de voetbaltraining mijn meniscus gescheurd, en een maand later ben ik geopereerd en hebben ze een deel van mijn buitenmeniscus uit mijn knie gehaald. Ik heb fysio gehad en dat heeft zeker geholpen voor het 'normale' functionerenNu bijna een half jaar later heb ik er nog steeds last van met sporten; met het hardlopen krijg ik last van mijn knie en begint de knie langzaam stroef te worden. Ook kan ik hem nog niet zo ver strekken, en met voetbal heb ik mijn oude snelheid nog niet terug. Wordt mijn knie weer de oude, en kan ik volgend seizoen weer op hoog niveau voetballen? En zijn er mensen met ervaring en tips? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

De kans is groot dat de spieren rondom je geopereerde knie een stuk zwakker zijn dan je "gewone" knie. Blijf je spieren apart trainen zodat ze weer in proportie zijn. Sterke spieren helpen je knie ook weer normaal te bewegen.
Verder is het soort schoeisel ook van belang. Laat je adviseren door een specialist. Die kan kijken naar wat voor demping je in je zolen nodig hebt zodat je knieën niet meer alle klappen op moeten vangen.
Een derde aspect kan zijn dat je bang bent dat de klachten terug komen. Dit kan resulteren in een geforceerde beweging. Probeer zo ontspannen en normaal mogelijk te bewegen. Mocht je toch weer klachten krijgen, stop dan meteen en laat je verder behandelen.
Ik heb vroeger een zogenaamde springersknie opgelopen door het verspringen. Uiteindelijk volledig hersteld.
In ieder geval: Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je meniscus kan operatief verwijderd worden ! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik hetzelfde had moest ik een tijd lang naar de fisio om me been weer te trainen (4 jaar geleden) als ik nu een week op wintersport ben geweest voel ik hem steeds. Ben bang dat je het altijd blijft voelen het is blijft nu een zwakke plek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet je goed bedenken dat je knie 16 jaar lang met een volledige laterale meniscus heeft gefunctioneerd, nu is daar ineens een stukje uit wat opzich een best grote verandering is in een gecompliceerd gewricht als een knie.

Je zult je aangedane knie dus 30x beter moeten trainen dan dat hij was voor de operatie om het verlies van een stukje meniscus op te vangen. Opzich heeft je fysiotherapeut het best redelijk gedaan door je in het dagelijks leven weer volledig te laten functioneren. Sporten op het oude niveau is altijd een lange termijn doel (en dat duurt idd langer dan 7 maanden).

Uiteindelijk zul je weer op je oude niveau kunnen sporten met lichte rest verschijnselen (je aangedane knie voelt na een zware activiteit iets anders dan je normale knie).

In principe heeft het te maken met dat de stabiliteit van je knie is aangedaan. Stabiliteit bestaat uit 3 dingen.
1. Neurologische aansturing (coördinatie)
2. Spierkracht
3. Vorm van het gewricht.

In jouw geval is de vorm van het gewricht veranderd (aangetast) omdat er een stukje meniscus weg is. Dit kan je dus opvangen door je coördinatie en je spierkracht te verbeteren. Wat er op neerkomt dat je (waarschijnlijk) dezelfde oefeningen moet gaan doen als dat je deed bij de fysio, maar dan een standje zwaarder. Verder is het met beleid voetballen ook een goede.

Mocht je niet meer weten welke oefeningen je allemaal hebt gedaan kun je altijd je fysiotherapeut even mailen. Vaak hebben die wel even de tijd om je een uitgebreid antwoord te geven.