als je 1x malaria heb gehad kan je dan 2x per jaar om de zelfde tijd ziek worden? grieperig met koorts , hoofdpijn, moe en ontstekingen in been?????

elk jaar +/- mei-juni en in oktober ziek
alvast bedankt.
met vriendelijke groet,
heidi

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, dit kan zeer zeker! Het ligt aan het type parasiet.
Als gevolg van de 'slapende' hepatische (mbt de lever)vormen van de parasiet kunnen malaria-aanvallen zich gedurende maanden of jaren herhalen.
amc
12 jaar geleden
Kennelijk heb je nog steeds malaria omdat de behandeling destijds niet afdoende was. Er zijn meerdere soorten malaria waarbij de tropica de meest kwaadaardige vorm is en grilliger verloopt dan de andere vormen.

Bij malaria tropica ontstaat nogal eens een gedeeltelijke immuniteit waardoor de ziekte met enige regelmaat kan opspelen, soms inderdaad met intervallen van een aantal maanden. Dat uiteraard zolang de parasieten in de lever aanwezig zijn maar ook de andere vormen kunnen regelmatig opspelen.

De parasiet is alleen maar in het bloed aantoonbaar op het moment dat je koorts hebt. Het is belangrijk dat je juist op dat moment bloed laat prikken, waardoor ook nagekeken kan worden om welke vorm het gaat. Dat is weer belangrijk voor de soort medicijnen waarmee je behandeld moet worden. Ga dus buiten kantooruren naar de huisartsenpost maar ook op de spoedeisende hulp van een ziekenhuis zullen ze je willen helpen. Er heeft altijd 7*24 uur een microbioloog dienst waardoor je binnen een paar uur meer weet en met medicijnen kunt starten. Kun je door misselijkheid niets binnenhouden dan wordt je kortdurend opgenomen voor een infuus.