Ja, dat kan zeker. De meeste wratten verdwijnen vanzelf, zij het dat het lang kan duren. Wratten aan de hand, onder de nagels en op de voetzolen kunnen erg hardnekkig zijn.
Bij het merendeel van de patiënten vindt spontane genezing binnen 2-3 jaar plaats.

Als je wratjes hebt gehad betekend dit echter niet dat je ze nooit meer krijgen kunt. Er bestaan heel veel soorten virussen die de wratjes kunnen veroorzaken. Dus wanneer je lichaam het ene soort virus heeft overwonnen kun je de volgende keer nog wel wratjes krijgen van een ander virus. Wratten zijn dus besmettelijk omdat dit een virus is. De tijd die verloopt tussen een besmetting en het ontstaan van een wrat kan variëren van 1-2 weken tot 3-6 maanden of zelfs langer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Voor mijn gevoel niet ik heb er al 1 vijf jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, er zat er 1 op mijn linkervoet en nu is hij weg, foetsie, niets aan gedaan.
Volgens mij gebeurd dat nog het vaakst als het een klein wratje is die er nog niet al te lang zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor dat kan. Ik heb vroeger als kind veel wratjes gehad op mijn rechterhand. Plotseling kwam ik op een dag erachter dat ze allemaal weg waren.

Wel jarenlang diverse dingen erop gesmeerd, maar niets hielp.
En plotseling op een dag, waren ze allemaal ineens weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteindelijk, maar dat kan jaren duren, verdwijnen alle wratten uit zichzelf. Het is wel een aandoening waarmee je jezelf eindeloos kunt herbesmetten en wratten zitten nu eenmaal vaak op lastige of nogal zichtbare plekken. Dan kan het raadzaam zijn om ze te verwijderen. Zeker als ze op kwetsbare plekken van je lichaam zitten, zoals in het gelaat of op de genitaliën, dan moet je geen risico nemen en met je huisarts overleggen wat de beste behandelmethode is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, zoals hierboven al gezegd wordt gaan ze weg: ik had er een stuk of 10 op mijn handen zitten en na 4 jaar gingen ze geleidelijk (binnen een week) weg. Daarna nooit meer last van gehad. Die troep bij de apotheker moet je niet halen, want bij mij en een vriend van mij (hij had er 50 op zijn handen en die werden elke week behandelt bij de dokter, zonder resultaat) werkte dat niet. En dan heb ik het over dat vriesspul, wat zo -100 graden is ofzo.

Wat wel werkt is natuurlijk ze bij de dokter laten wegsnijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterker nog wratjes verdwijnen uiteindelijk altijd vanzelf,ze worden veroorzaakt door een virus.Het kan even duren,soms jaren maar er komt een moment dat je ze ineens kwijt bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste wratten verdwijnen uit zichzelf. Ik vermoed dat ons immuunsysteem ze leert aan te pakken. Na mijn puberteit heb ik er nooit meer last van gehad.

Maar heb je er last van, dan moet je ze flink aanpakken.
Mijn dochter had er 50 bij elkaar op haar hand: één grote wrat. De behandeling bij de dokter met vloeibare stikstof hielp niet. Toen zijn we de wrattenoorlog gestart: elke dag
eerst weken in sodawater, dan met een chirurgisch mesje krabben tot het vlees open lag (niet laten bloeden!) en vervolgens de wrattentinctuur erop en de omliggende huid beschermen met zelf. Het geheel afdekken met een pleister.
Toen pas hielp het. Het duurde een week of 4, en ik denk dat ik zo'n 2 cm aan wrattenweefsel heb weggekrabd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat kan want wratjes worden veroorzaakt door een virus (in de meeste gevallen het humane papillomavirus).

ook zijn wratjes heel erg besmettelijk ( je hebt er meerdere soorten van) en kunnen erg pijnlijk zijn.
het is dus niet altijd verstandig om af te wachten tot het lijf voldoende weestand heeft om het virus wat wratten veroorzaakt het hoofd te bieden.

bij klachten of veel wratjes kan je terecht bij de huisarts (wrattenspreekuur oa)

voor veel meer wrattenweetjes en tips bij wratten kan je de link openen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij heeft het heel lang geduurd totdat ik hoorde dat ze ook kunnen verdwijnen door er urine over heen te gooien. Ik weet klinkt heel vies, maar ze zijn wel verdwenen en niet meer teruggekomen. En dat terwijl ze al meerdere keren had laten behandelen met stikstof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ene was binnen 3 maanden al weg terwijl andere rustig 8 jaar bleven zitten en nog steeds niet helemaal weg zijn. Dan is er eenmaal een weg, komt er rustig een ander 1 cm verder voor in de plaats.