Wat te doen bij pijn bij het zitten en op de rug liggen, door vermagering (botten)?

Zoals een aantal van jullie al hebben kunnen lezen, is mijn vriendin (partner dus) ziek. Meer hierover kun je lezen in de eerste bron die ik heb toegevoegd. Ik heb veel lieve en waardevolle reacties gehad, wat mijn vriendin en ik heel veel goed hebben gedaan en een aantal tips welke wij in overweging aan het nemen zijn:

UITLEG
In de tussentijd is ze erg vermagerd. Ze weegt zich altijd standaard bij haar papa en weegt nu 40,5 kg en woog in de tijd dat ze nog kerngezond was rond de 49 kg. In de tijd dat ik haar ken (dat is maar een half jaar), zie ik haar gewicht alleen maar dalen. Ze vertelde me dat haar broek letterlijk tot haar knieën is gezakt en dat haar moeder zich dood is geschrokken, bij het zien van haar dochter in ondergoed.

HET PROBLEEM
Maar dat verhaal terzijde: ze heeft heel erg veel pijn met zitten en op haar rug liggen, vanwege haar botten.
En eerlijk gezegd ... als zij naakt (sorry) op mij ligt, doet dit al snel best pijn, vanwege haar uitstekende heupbotten.

DE VRAAG
Ik vroeg mij af of jullie een praktische oplossing hebben, zodat mijn vriendin weer zonder pijn kan zitten en op haar rug liggen? Misschien hebben een aantal 'magere' (sorry ik weet even geen betere benaming) mensen die hier lid zijn, hetzelfde probleem en hebben zij hier al wat handige oplossing voor?

Toegevoegd na 2 minuten:
sorry had de bron bij trefwoorden gezet:
http:www.goeievraag.nlvraagvriendin-ziek-wilt-waarschijnlijk-geholpen.197006

Toegevoegd na 5 uur:
Voor iedereen +je

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg helaas je verwijzing naar de link niet te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stom van me!
http://www.goeievraag.nl/vraag/vriendin-ziek-wilt-waarschijnlijk-geholpen.197006
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pffffffffffff dat is nogal wat elke dag zoveel pijn.
Is er nooit een arts geweest die haar heeft doorverwezen naar de pijnpoli?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nope .... :(
Maar mijn vriendin was vooral over de zeik dat alles zo erg uitgesteld werd. De eerstvolgende behandeling zou pas 7 juli zijn, maar wat krijg ik net te horen; ze kan morgen al terecht. Dat wachten put haar ook zo uit. Ze wilt 'gewoon' verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat wachten heel frustrerend is als je pijn hebt.
Je vriendin zou om een doorverwijzing naar de pijnpoli kunnen vragen.
Zelf ben ik er onlangs geweest omdat ik las heb van zenuwpijn in één van mijn vingers na een kleine ingreep.
Ik heb hoe gek het ook klinkt een antidepressiva gekregen waaruit gebleken is dat deze ook goed schijnt te helpen tegen zenuwpijn en nu na twee weken is de pijn enorm afgenomen terwijl ik alleen s'avonds een tabletje moet innemen en het bijkomende voordeel is dat ik ook een goede nachtrust heb.
Misschien is er voor haar ook een of andere mogelijkheid te vinden als ze naar de pijnpoli gaat. Wat het zitten betreft,koop een zwembandje die je in elke speelgoedwinkel kan halen en laat ze daar op gaan zitten,dit zal misschien veel verlichting geven.

Het beste antwoord

In zithouding kan best een dik luchtkussen aanbevolen worden.
Ringkussens zijn ook luchtkussens, maar beperken het contactoppervlak tot een kleine ring. Ringkussens kunnen schade veroorzaken in plaats van voorkomen. Zij veroorzaken oedemen en een hoge druk langs de zijkanten. Kussens waarbij het contactoppervlak verkleind wordt - wat het geval is voor een ringkussen - verhogen de druk en dus het decubitusrisico (doorligwonden)

Statische matrassen worden als drukreducerend hulpmiddel gebruikt in de preventie van doorligwonden en tegen de pijn. Door de aard en de samenstelling van het materiaal verandert de vormconsistentie van de matras ten gevolge van de druk die erop uitgeoefend wordt door het lichaamsoppervlak van de patiënt. Voorbeelden van dergelijke matrassen zijn: foammatrassen, watermatrassen en holle-vezelmatrassen.

Naast matrassen die rechtstreeks op het bedframe worden gelegd bestaan er ook oplegmatrassen die bovenop een matras worden gelegd. De werking van deze dunnere oplegmatrassen is identiek aan deze van de drukreducerende matrassen.
Hoewel het gebruik van een schapenvacht sterk ingeburgerd is, zijn geen studies te vinden die dit gebruik rechtvaardigen. Het druk reducerend vermogen van zowel de synthetische als van de natuurlijke schapenvacht is onbestaande.

Let op alarmsignalen:
- pijn op steeds dezelfde plek van de huid;
- een rode plek op de huid die niet weggaat als je er op drukt;
- een blaar, ontvelling of wond op de huid.
Dit kan duiden op een beginnende doorligwonde.

Bij de bron lees je nog veel meer hierover.

Veel sterkte nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw ontzettend bedankt voor uw uitgebreide reactie. Mijn vriendin heeft dit gelezen en was ook enthousiast, vooral over zo'n foam matras. Ik ga zoveel mogelijk informatie inwinnen en het liefst morgen nog naar de meubelboulevard vooral. Een + voor u.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder twijfel het beste antwoord!

Andere antwoorden (3)

Om de pijn te laten afnemen moet je de drukpunten wegnemen.
Dat kan met slapen op een anti-decubitusbed (opblaasbaar, te huur bij mediatheek of kruiswerk) of op een waterbed. En met zitten op een stoel op een zwemband of ander meegevende ondergrond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat vervelend allemaal....op je vraag wat je tegen de pijn kunt doen....liggen en zitten op een zachte ondergrond.
een schapenvacht is heerlijk zacht, wordt ook gebruikt bij mensen die bedlegerig zijn tegen het doorliggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via de uitleen van de thuiszorg kan je speciale matrassen en kussens krijgen voor het liggen en zitten. Die kan je afhankelijk van je verzekering tot een jaar gratis lenen. Ik zou daar even informeren en dat laten komen voor je vriendin.

Sterkte met je vriendin!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na een jaar kan je het trouwens nog steeds wel lenen maar dan ga je vaak een eigen bijdrage betalen.