Wat is de concrete impact van een marathon op je lijf?

Topsporters lopen gemiddeld maximum slechts 3 marathons per jaar. Welke effect heeft zo'n uiterste inspanning op je lijf? En hoe komt het dat geoefende marathonlopers hier een grote last van ervaren? (terwijl het lichaam van een marathonloper gewend is aan duurloop en het bekampen van tekorten van bepaalde stoffen)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een paar uur intensieve ademhaling lijdt al tot een aanzienlijk vochtverlies. De hoeveelheid vocht die je verliest verschilt van persoon tot persoon.
Een meer dan gemiddelde loper die een marathon rond de drie uur loopt, verliest gemiddeld 3 tot 5 kilogram aan vocht.

Gedurende de marathon worden de spiervezels door het constante "stampen op de grond" via microscheurtjes beschadigd. Het lichaam zal proberen de schade tijdens de inspanning te repareren en tevens proberen te voorkomen dat er nog meer schade optreedt.

Er kan ook nog kramp optreden. Kramp kun je krijgen door een combinatie van vermoeidheid en uitdroging in de spier.

Iedere pas die je maakt is het equivalent van 2 tot 3x van je lichaamsgewicht. Dit heeft tot gevolg dat na de finish twee centimeter kleiner bent geworden.

Zodra de vermoeidheid begint op te komen, wordt je pas minder efficiënt en sta langer op de grond. Doordat je langer op de grond staat, heeft het lichaam meer tijd om de "krachten" te absorberen. Het gevolg hiervan is dat je voeten, knieën en heupen pijn kunnen gaan doen.

Na de finish kan er sprake zijn van duizeligheid. Dit ontstaat doordat de "spierpomp" die tijdens de marathon inspanning actief is, na afloop een weer zich opnieuw moet instellen. Dit heeft tot gevolg dat je wat draaierig kunt gaan voelen. Dit verschijnsel duurt maar even.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :)