Waarom misselijk na het opstaan?

Als ik even zit of lig, en dan meteen opsta, ben ik opeens heel misselijk en gaat dat weer snel over. Waar ligt dit aan en hoe kom ik ervan af?
Bedankt alvast

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je misselijk (draaierig) in je hoofd. Of ben je misselijk in je maag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral in m'n hoofd, ik zie ook even niks.

Het beste antwoord

Te lage bloeddruk kan een oorzaak zijn. Ook kan je te snel opstaan waardoor bloedcirculatie verstoord raakt. Probeer eens wat rustiger op te staan. Wakker worden. Dan op je gemak even rustig blijven liggen nog, iets omhoog komen dat je rug kromt. Rustig je benen uit bed, op rand van bed gaan zitten en dan opstaan. Probeer in het begin dit langzaam te doen, desnoods nog kwartier langer in bed. Daarna afbouwen. Misschien duurt het op het eind nog 3 minuten of heb je het helemaal niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik geloof dat het te maken heeft met het bloed in je hersenen dat naar beneden stijgt als je opstaat of zoiets, best rustigaan opstaan en als je ligt eerst even gaan zitten denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naar beneden daalt natuurlijk :)
dit is waarschijnlijk een bloeddrukval, waardoor je bloeddruk door het plots rechtstaan ook plots zakt op dat moment heb je dan een te lage bloeddruk waardoor je je ongemakkelijk voelt
als je neerligt, niet plots opstaan maar zeer rustig met zoveel mogelijk bewegingen, je eerst op je zij rollen dan je benen uit bed dan voorzichtig recht zitten en dan pas rechtstaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reacties tot nu toe gaan uit van bloeddruk verlaging...is mogelijk hoewel ik dan duizeligheid zou verwachten met kans op onderuit gaan.
Een andere mogelijkheid is dat het evenwichtsorgaan niet helemaal goed werkt. Dat kan een draaierig gevoel en daardoor misselijkheid geven bij plotselinge / snelle bewegingen.

Overigens kan , op grond van je vraag hier, geen volledige diagnose gesteld worden, daarvoor is onderzoek nodig. Een arts bezoek , evt. doorverwijzing naar oorarts (keel,neus en oor) , is aanbevolen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt sowieso geadviseerd om niet meteen op te veren na het opstaan, maar om rustig overeind te komen op het bed en daarna rustig je bed verlaten. Je bloeddruk is 's morgens meestal wat lager zodat je inderdaad misselijk of duizelig kunt worden bij het ineens opstaan.