Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe onstaat beenkramp? Wat is er tegen te doen?

Ik heb tijdens het slapen veel last van beenkrampen.Waardoor ontstaan die?
Wat kan ik er tegen doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Niet zoveel. Als je jong bent heet dit 'groeipijnen'. Botten groeien dan iets sneller dan spieren en zenuwen, en dat kan een trekkend of verkrampt gevoel geven. Als je er echt last van hebt kun je voor het slapen een nerofen nemen, maar het gaat vanzelf over.

Mijn huisarts gaf mij de tip om een glas melk te drinken. Mijn oma had daarvoor een ijzeren vijl onder haar bed. Baat het niet dan schaad het niet

Het kan komen door een tekort aan magnesium of calcium. Voedsel eten waar dit veel in zit, kan dus helpen.

In de meeste gevallen wordenbeenkrampen veroorzaakt door een tekort aan magnesium. Oorspronkelijk zit onze voeding hier vol van. Vooral granen, groenten en fruit zijn belangrijke bronnen. Een ongezonde levensstijl met veel eiwitten, vet voedsel en suikers is verantwoordelijk voor een lagere magnesiumabsorptie. En niet alleen de voeding heeft een grote invloed. Ook de levenswijze speelt een belangrijke rol. Zo slorpen stress en vermoeidheid veel magnesium op 'Een magnesiumtekort hangt vaak ook samen met vermoeidheid en een slechte bloed- en lymfecirculatie. Daarom is het interessant om in de eerste plaats voldoende te rusten en wat meer aan beweging te doen. Maak 's avonds een kleine wandeling, al duurt die maar tien minuten. Door deze kleine wandeling bevorder je de circulatie, waardoor de kans op krampen vermindert. Stretchen voor het slapengaan of knoflook eten zijn hiervoor ideaal, succes! Toegevoegd na 3 minuten: Krijg de link niet gekopieerd, kijk bij beenkrampen onder google, heb het daar gevonden succes

Wat de anderen ook zeggen: het kan ontstaan door een tekort aan magnesium. Ik heb er ook last van en bij mij werkt het om iedere dag 1 à 2 bananen te eten.

Het ontstaan ervan weet ik niet, bij mij heeft het te maken met spataders. Bij mij helpt het om de benen hoger te leggen 's nachts. Ik heb geen verstelbare bedbodem en heb het opgelost door een paar oude dekens onder de matras te leggen. Als er een kramp komt ga ik uit bed en ga tegendruk geven, niet fijn maar wel werkzaam. Ik heb er een keer over gesproken in de apotheek om magnesiumtabletten te gaan gebruiken maar die worden in Nedereland meestal gebruikt bij maagklachten en ze kon er geen vinden voor spierkrampen. Succes

Of er preventief iets tegen te doen is, is mij niet bekend, maar wat mij (enigszins) helpt tijdens het optreden er van is, als de gesmeerde bliksem je bed ui en beide voeten plat op de grond zetten! Daardoor trekt de kramp wel weg, maar het overkomt me toch regelmatig dat je de dag er na toch last houdt van een pijnlijke kuit.

Is het mogelijk om je been ergens tegen aan te zetten en het zo te strekken. Ik zet mijn been desnoods tegen de muur aan. Niet prettig midden in de nacht maar het helpt wel. Na het strekken ga ik nog een beetje heen en weer lopen.

Kramp is het plotseling onwillekeurig samentrekken van een spier of van meerdere spiergroepen. Dit samentrekken van de spieren gaat meestal gepaard met pijn door de grote kracht van het aanspannen van de spieren. Krampen kunnen ontstaan in gezonde mensen en hoeven daarom niet op een ziekte te wijzen. Dit samentrekken van je spieren ontstaat meestal na zware lichamelijke inspanning, maar kan ook tijdens het slapen ontstaan. Wanneer mensen het over kramp hebben, wordt al snel aan kramp in de skeletspieren gedacht. Dit zijn de spieren die je willekeurig kunt besturen, zoals je kuiten. Maar ook in je organen kan kramp ontstaan. Organen zoals je maag en je darmen bevatten ook spieren, alleen kun je deze zelf niet besturen. Waardoor ontstaat kramp? Er kunnen voor kramp allerlei oorzaken worden aangegeven. ◦Één hiervan is een verminderde bloedtoevoer naar de spieren. Dit is ook de reden waarom wordt gewaarschuwd om na het eten niet te gaan zwemmen. Wanneer je net hebt gegeten, gaat een groter gedeelte van je bloed naar je maag en je darmen om het eten te verteren. Je spieren lopen dan een groter risico om te weinig bloed te krijgen en hierop wordt dan gereageerd met kramp. ◦Verlies van vocht en zouten, bijvoorbeeld door zweten en uitdroging. Deze krampen ontstaan bij zware inspanning in grote hitte en worden ook wel hittekrampen genoemd. ◦Ook bij extreme kou kunnen je spieren gaan verkrampen. ◦Een tekort aan suiker (glucose) in het bloed kan een andere oorzaak zijn voor het ontstaan van spierkramp. ◦Als bijwerking van bepaalde medicijnen. ◦En als laatste vermoeidheid. Is er wat aan te doen? Een veelgebruikte methode om kramp over te laten gaan is het strekken van de spier. Doordat de spier langer wordt gemaakt, ga je het samentrekken ervan tegen. Wanneer de kramp eenmaal voorbij is kan ook masseren helpen. De spier raakt hierdoor ontspannen en het kan ook helpen tegen de spierpijn die kan volgen na de kramp. Wanneer de kramp is ontstaan door een zout- of suikertekort, is het het beste dit tekort aan te vullen. Door bijvoorbeeld tijdens of na het sporten een sportdrank te drinken kunnen deze tekorten tegen worden gegaan en de kramp mogelijk voorkomen worden.

Bronnen:
http://www.hoewerktmijnlichaam.nl/antwoord...

Ik heb er ook al jaren veel last van. Beenkrampen kunnen onder andere ontstaan doordat er te weinig bloed naar je benen stroomt. Door ervoor te zorgen dat je voeten een beetje lager liggen dan je hoofd kan je soms kramp in je benen voorkomen of verminderen. Ook zorgen dat je s' nachts geen koude voeten krijgt. Dat kan ook krampen uitlokken. Je kan laten testen met een bloedprik of je een tekort aan magnesium hebt. Bij mij was dat niet het geval. Als ik s' nachts krampen heb, dan moet ik uit bed. Een kwartiertje rondwandelen om de bloedsomloop weer op gang te krijgen, dan gaat het meestal over.

Daar heb ik zelf ook veel last van, heel vervelend! Wat bij mij altijd helpt als ik kramp heb: je hak zo ver mogelijk wegduwen van je been en je tenen omhoog doen richting je scheenbeen. O en ook heel belangrijk: je voeten en benen warm houden. Succes ermee!

Wat ik nog niet heb gelezen: veel water drinken overdag helpt om krampen tegen te gaan! Dat heeft een diëtiste me een keer verteld en het werkte fantastisch!! Hier kan je dat ook lezen: http://www.gezondenzo.net/kramp-benen-wat-kun-je-doen-tegen-beenkramp/ "Kramp in je benen wordt veroorzaakt doordat alle vezels van een specifieke spier zich plotseling gelijktijdig samentrekken. Hierdoor wordt de beenspier een moment lang korter en ervaar je een typische kramppijn in je been. In dit artikel lees je 7 tips om krampen in de benen te voorkomen… Beenkramp voorkomen – Tip 1: Vochthuishouding Kramp in de benen wordt in veel gevallen veroorzaakt door een verstoorde vochthuishouding. Een verstoorde vochthuishouding kan ontstaan door: •Te weinig water drinken •Te veel of te weinig zout eten •Overmatig zweten (sport of nervositeit) •Gebruik van vochtafdrijvende middelen •Alcohol"