Bestaat er zo iets als koude koorts?

Iemand beweerde dat er zo iets bestaat als koude koorts. En dan bedoel ik niet ondertemperatuur of de koude rillingen die je ervaren kunt als je koorts hebt, maar dat bij sommige mensen in geval van infectie het lichaam reageert met temperatuursverlaging in plaats van -verhoging. Nou dacht ik aardig op de hoogte te zijn van het regelmechanisme van de lichaamstemperatuur in de hypothalamus, maar hier heb ik nog nooit van gehoord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19.4K

Het beste antwoord

Koorts (die echte dus waarbij het lichaam zichzelf warmer maakt) heeft als doel ziektekiemen te bestrijden.

Ziektekiemen kunnen bijv bacterien zijn of ander zaken maar meestal (eigenlijk altijd) bestaan ze uit eiwit achtige substanties (net zoals wijzelf trouwens).

Van eiwitten is het bekend dat ze kapot gaan bij hogere temperatuur en dat is precies wat je lichaam probeert te doen. het maakt de temperatuur zo hoog dat die indringers het loodje leggen zonder dat je dat zelf ook doet (soms loopt de koorts te hoog op en dan loop je zelf ook een risico).

Koude rillingen bestaan zeker, die heb je vaak bij koorts en je kunt het ook afwisselend gloeiend heet en steenkoud hebben.

Ik denk toch dat dat laatste is wat in de volksmond koude koorts wordt genoemd, dat je het overwegend koud hebt en onder een dik dekbed ligt te rillen.

Het verlagen van je lichaamstemperatuur heeft in zoverre nooit een gunstig effect op het bestrijden van ziektekiemen dat die zich welliswaar langzamer voortplanten (maar echt langzaam wordt het pas bij koelkast temperaturen, daarom bewaren we daar melk en vlees) maar omdat je ziek bent ZITTEN er al te veel in je lijf.

Ziektes (als je dat ziektes mag noemen) die niet veroorzaakt worden door eiwit gebaseerde substantie kunnen bijv vergiftigingen zijn, gifstoffen kunnen puur chemische stoffen zijn. En die breken niet beter af bij lagere temperaturen. Het enige zou kunnen zijn dat je lichaamsfuncties vertragen bij lagere temeratuur waardoor het gif zich bij minder snel verspreidt maar ik geloof niet dat de iets is wat het lichaam uit zichzelf zou doen.

Dus ik zou zeggen: koude koorts is óf koorts met koude rillingen en een "koude" gevoel óf het is een vrijwel normale temperatuur met WEL koude rillingen, maar GEEN lagere lichaamstemperatuur
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat kan. Dan heb je bijvoorbeeld een lichaamstemperatuur van van 35 of 36 °C.