Keelontsteking wat kan je daar zelf aan doen?

Ik heb op dit moment een keelontsteking, tegenwoordig krijg je daar niet zoveel meer voor bij de huisarts. Echter kan ik bijna niet meer slikken en wil ik er toch wel graag vanaf. Tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Veel drinken, liefst koude drankjes of een waterijsje te eten. Ook wil regelmatig gorgelen met warm zout water of het zuigen op een dropje helpen. Probeer irritatie van de keel, bijvoorbeeld door roken of veel praten, te vermijden (maar dat zul je vanzelf wel doen..) Beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Gorgelen met zout lauw water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt dat je er niet zo veel meer voor krijgt, Mijn dokter zegt: met medicijnen 7 dagen, zonder een week. Maar strepsiltjes zuigen of andere zuigsnoejes die je lekker vindt verzachten wel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn apotheker zegt over strepsils e.d. dat die net zo goed werken als zuigen op een kiezelsteentje. Het is namelijk vooral het zuigen dat verlichting brengt. Dat kan net zo goed op een goedkoop snoepje als op een veel duurdere strepsil ;-)
anneliez
12 jaar geleden
t was het eerste keelsnoepje waar ik aan dacht, maar je hebt gelijk
http://www.gezondheidsplein.nl/thema/31/50-plus.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan een pijnstiller nemen bvb paracetamol.

Veel drinken: warme dranken zoals soep en warme kruidenthee met honing zijn aanraders.
Net als ijskoude dranken of een lekker ijsje.

Los een theelepel zout op in een glas warm water en gorgel er enkele keren per dag mee.

Zuig op een hard snoepje of een ijsblokje om de speekselproductie te stimuleren.

(Half)vloeibare voeding zoals pudding doet minder pijn dan hard voedsel.

Vermijd alles wat erg zuur smaakt, want dat kan behoorlijk branden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan ook zuigtabletjes en keelsprays die verzachtend/verdovend/ontsmettend zijn. Verder alle raad van Siska op te volgen en wat uitzieken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je vierkantswortel. :)
Ik weet wel dat er nog zuigtabletjes bestaan, maar anneliez hierboven kreeg al commentaar op Strepsils. Daarom heb ik het niet vermeld. Ik gebruik zelf altijd de (vrij verkrijgbare) keelspray Orofar, als ik keelpijn heb. Maar omdat ik in België woon is dat soms ook een probleem om dat te vermelden, omdat de medicijnen in Nederland vaak anders heten.