Krijgt men een ontsteking met wondje van een spin of van een muggebeet ?

Heb dit reeds 3 dagen geleden opgelopen aan mijn voet, jeukt erg, vormt een blaasje en loopt wat etter uit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.1K

Het beste antwoord

Geen paniek, ik zit daar vaak mee. Je hebt blijkbaar een lichte allergische reactie op de beet. Hoe meer je krabt of wrijft, hoe erger het wordt. De zwelling kan erg omvangrijk worden afhankelijk van de reactie van je immuunsysteem: makkelijk tot 7-8 cm diameter en 2cm dik en knalrood natuurlijk. Als het na een tijdje wat minder is en je krabt toevallig op die plaats, komt de zwelling en de jeuk terug opzetten. Goed nieuws; zolang er geen rode kringen, wit/gele vlekken of bloeduitstortingen rond de beet komen, is er weinig aan de hand. Het vocht is gewoon wondvocht, door de zwelling wordt het naar de opening in de huid geperst. Slecht nieuws: je immuunsysteem zal waarschijnlijk vanaf nu altijd reageren op deze beten omdat een bepaalde allergenengrens is overschreden.
Als de verkleuringen er wel zijn, raadpleeg je best snel een dokter. Ook als de zwelling de werking van de gewrichten hindert of je geen schoen meer aankrijgt of koorts maakt, ga je best even langs een arts. Als de wonde (zonder krabben) groter wordt of zwart kleurt of je voet helemaal opzwelt: met spoed naar de spoed.
Wat je kunt doen om de irritatie te minderen: je kan het weefsel afkoelen met koude compressen voor zo ver dat draaglijk is (dus niet met etherische of chemische sprays). Blijf er ook mee uit de zon en draag geen schoeisel dat net daar drukt. Wat zeer waarschijnlijk wel zal helpen, is het wondje afsluiten van de lucht met een ontsmettende zalf. Meestal komt er zuurstof aan te pas om te immuunreactie uit te lokken, vandaar. Soms helpt het ook om het wondje vooraf te deppen met azijn. Dit biologisch zuur breekt sommige toxines af. Kan wel erg hard prikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het kan zijn dat het geen beet is maar dat je gestoken bent en dat er nog een stukje angel in zit (of zat) waardoor het is gaan ontsteken. Ik zou het goed schoonhouden en zeker niet aan gaan krabben. Kijk of je de angel er uit kan (laten) halen met een pincet, tenminste als die er nog in zit.
12 jaar geleden
Misschien heeft de mug al verkeerd bloed of spul opgezogen. Ook kan er iets mis zijn in ZIJN maag, of als jij al een ernstige wond had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haar maag dan.
Klopt, je kan een ontsteking krijgen door bijv een muggenbeet,tgv onbewust krabben kan je een wond veroorzaken en ontsteken.
Tip: omdat het aan je voet is ga zsm naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mogelijk dat dit een gewone muggenbeet is, waar een infectie in gekomen is. Het kan komen door krabben, maar ook omdat je er wat gevoeliger voor bent. Je kan er best mee naar de apotheker of huisarts gaan, voor een ontsmettende zalf.