Ik heb een te langzaam werkende schildklier, Mijn huisarts vertikt het om mij er medicijnen te geven, Mag hij dit zomaar doen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb last van gewichtstoename, duizelig, erg vermoeid, pds (prikkelbare spastische darm), koud , kou tolerantie, stijf in handen en bekken

Toegevoegd na 32 minuten:
ik krijg steeds de vraag of er testen zijn gedaan, ja er zijn al 3 testen gedaan om te kijken of het erger word en mag ook niet naar de internist

Toegevoegd na 1 dag:
vanmorgen ben ik naar de huis arts geweest en hij heeft mij eindelijk medicijnen euthyrox 50mg voor geschreven, hij wilde weten hoelang ik dit vol kon houden onder medicijnen, niet lang dus

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (9)

Ja, natuurlijk mag hij dat doen.
Je kunt een arts toch niet verplichten om medicijnen voor te schrijven?

1] Is de diagnose werkelijk gesteld, zijn er testen gedaan, is de uitslag bevestigd?

Dan zou je een second opinion kunnen aanvragen of overwegen een andere huisarts te nemen.

2] Denk je zelf dat het je schildklier is omdat je een aantal symptomen hebt en daarover gelezen of gehoord?
Dan kun je in ieder geval testen aanvragen.

Toegevoegd na 3 minuten:
PS: waarom heb je bij "expertise" in je profiel
dat verhaal over een spuitje staan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over het PS: dat is inderdaad een opmerkelijke 'expertise'. De spuit?? Wat is dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
TSH = Thyroid Stimulating Hormone,
FT4 (meestal wordt die geprikt) is het schildklierhormoon
FT3 is het actieve schildklierhormoon Zie hier meer:
http://www.schildklier.nl/asp/invado.asp?t=show&var=1031
Is het gediagnostiseerd dat jouw klachten idd van je schildklier afkomen? Via bloedonderzoek? Zo ja, is het raar dat hij geen medicijnen wil voorschrijven, of een verwijzing naar een internist. Je zou een andere huisarts kunnen nemen.

Je kunt sowieso ook een verwijzing naar een internist vragen, die kan je helemaal onderzoeken of dit idd een schilklierprobleem is, en je de juiste medicijnen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien jouw huisarts je gediagnostiseerd heeft in deze, zou hij je ook informatie, medicatie óf doorverwijzing moeten geven. Ik kan me haast niet voorstellen, dat een huisarts deze diagnose stelt, en jou zo weer naar huis heeft gestuurt (maar de medische wereld blijft mij verwonderen, dus ook dat is een mogelijkheid)

Zelf kun je ook een hoop doen aan een traag werkende schildklier. Het geheim zit hem in voeding.
Producten die helpen hiertegen zijn bijvoorbeeld:

Jodium - Voedingsmiddelen die veel jodium bevatten:
Zeewier (Kelp)
Zeevis
Eieren
Jozo zout

Voedingsmiddelen met Vitamine B en Selenium:
Eidooier
Noten (Pecannoten)
Avocado
Peulvruchten
Linzen
Boekweit
Orgaanvlees
Sojaolie
Levertraan

Diverse Groenten en Granen:
IJsbergsla
Uien
Spruitjes (beetgaar)
Broccoli
Bloemkool en koolsoorten (gekookt)
Radijs
Maïs
Cassave.

Dit is nog maar een klein voorbeeld natuurlijk, er zijn nog veel meer dingen die je kunnen helpen.

Tevens is de regelmaat in je eten van belang. 6 (kleinere) maaltijden, verdelen over de dag, om je metabolisme op een mooi gestaag standje te houden is al erg effectief.

Indien je niet tevreden bent over je huisarts, kun je een second opinion aanvragen bij een andere arts. Ik zou in ieder geval juist geen medicatie willen in eerste instantie. Het leef/eetpatroon aanpassen zou je op weg kunnen helpen. Indien dit echt niet werkt, kan je altijd nog op medicatie overstappen indien de huisarts dit goed bevind.

Hier vind je hele uitgebreidde info!
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/3868-schildklier-problemen-middelen-tips.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jodium te kort is niet altijd de oorzaak van een traag werkende schildklier, het gaan gebruiken van extra jodium kan dan juist averechts gaan werken.
Verder ben ik het niet eens eens met je wat betrefd het zelf iets kunnen doen aan een traag werkende schildklier.
De enige manier is het slikken van het schildklier hormoon.
Er zijn wel middelen, zoals jij die noemt die invloed kunnen hebben op je schildklier, maar daar krijg je een traag werkende schildklier niet genoeg mee 'aan de gang' om goed te functioneren.
Een traag werkende schildklier kan, zeker op langere termijn ernstige gevolgen hebben, dus behandeling door een arts is echt noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens, zeker geen extra jodium gaan slikken voordat er een diagnose is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nelly3. Ik beweer niet dat je geneest als je deze voeding gebruikt, ik beweer ook niet dat jodiumtekort dé oorzaak is.
Waar staat dat? Het enige wat ik zeg, is dat het je kan helpen (op weg kan helpen staat er letterlijk) dit zou náást eventuele medicatie, zou het een perfecte combinatie zijn. Mits dit allemaal in overleg met een arts gaat natuurlijk.
Ik heb ook niet gezegd dat je zelf iets kunt doen aan je schildklierprobleem. Ik heb gezegd, dat je zelf "al een hoop kunt doen", dat is iets heel anders. Het voedings en leefpatroon is wel degelijk van belang bij schildklierpatienten. Maar het is geen medicijn, ik beweer dat ook niet.
En ik beweer ook niet, dat je schilklier door deze voeding te eten ineens weer gaat functioneren. Tevens heb ik niet gezegd dat een behandeling door een arts niet noodzakelijk zou zijn. Ik heb de indruk dat je mijn antwoord in zijn geheel niet helemaal goed gelezen hebt, of verkeerd geïnterpreteerd. Ik heb al die dingen die jij schrijft, in elk geval niet zo gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schildklierspecialisten, endocrinologen, raden bij schildklierproblemen af om extra jodium te slikken!!! Dat kan schildklierproblemen verergeren. Ook wanneer een jodiumtekort ten grondslag ligt aan een te trage schildklier, moet men niet ineens heel veel jodium (kelp, bijvoorbeeld of dagelijks zeewier) gaan slikken. Dat kan schildklier auto-immuunziekten oproepen!! En dat is blijvend. Dus NOOIT zomaar extra (veel) jodium gaan slikken zonder deskundig advies. Het is een mythe dat extra veel jodium goed zou zijn. Zeker niet voor bestaande schildklierproblemen. Wel goed voor iedereen: zorg dat je genoeg jodium binnenkrijgt. Via eten van vis wekelijk, koken met jozozout en minstens 4 boterhammen per dag (waaraan jodiumzout is toegevoegd). Eet je biologisch brood of dieetbrood of bak je zelf brood, dan zit er geen of onvoldoende jodium in je dieet. Een aanvulling met laaggedosseerd jodium in vitaminepreparaten is dan wellicht een uitkomst. Maar pas op met dagelijks kelp, zeewier en dat soort preparaten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Inkie
Dit is een pagina van de Engelse schildklierspecialisten. Zie de opmerkingen (ik ga er even vanuit dat je het Engels voldoende beheerst, anders wil ik het wel vertalen) http://www.btf-thyroid.org/index.php?option=com_content&view=article&id=160&Itemid=226
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry foutje, de BTF is de patiëntenvereniging. De BTA is de schildklierspecialistenvereniging. De artikelen waarnaar verwezen worden, zijn wel van de schildklierspecialisten/onderzoekers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw opmerking dat je zelf een hoop kan doen aan een traag werkende schildklier, plus daarna de opmerking dat jij in eerste instantie geen medicijnen zou willen, wekte bij mij de indruk dat je denkt wat te kunnen doen aan een traag werkende schildklier dmv voeding, wat volgens mij onterecht is. Met name dat je aangeeft medicijnen niet te willen voor je andere dingen als leefpatroon en eetgewoontes veranderen hebt geprobeert. Dat ik daaruit opmaak dat jij denkt de schildklier weer normaal te kunnen laten functioneren dmv voeding en aanpassing van je leefpatroon, lijkt mij niet vreemd, als je dat niet bedoelt, waarom schrijf je dan dat je pas later aan medicijnen zou beginnen. Het probleem met een traag werkende schildklier is vaak dat men het al jaren heeft voordat de diagnose gesteld wordt, met name omdat de klachten vaak erg vaag zijn.
Vermoeidheid, aankomen, koud of juist warm hebben allemaal dingen die je allemaal wel eens hebt.
Uit eigen ervaring weet ik wat een vervelende gevolgen een niet behandelde trage schildklier heeft, daarom zou ik ook nooit iemand aanraden geen medicijnen te gebruiken.
Want of je daar nu eerder of later mee begint, je hebt ze echt nodig, het is nogal dom om te zeggen ik ga het eerst eens op een andere manier proberen.
Dat is hetzelfde als je been breken en zeggen, doe maar even geen gips, ik probeer het eerst zelf wel even anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Nelly +++
Dat wat inmiddels door het eigen lichaam kapot gemaakt is, herstelt zich niet meer.
Uitgezonderd enkele gevallen van een tijdelijke ontsteking (na zwangerschap bijvoorbeeld of na een echt virus, hoewel meesten vrouwen toch op den duur een definitief schildklierprobleem hieraan overhouden. Supplementen, andere therapieën, dieëten, helpen hier niet voor. Wat alleen helpt: schildklierhormoon in pillen, hetzelfde hormoon als de schildklier maakt. Bekijk het zo: als je ijzertekort hebt, ga je toch ook niet andere dingen proberen: dan slikt je ijzer. Idem met vitB12 tekort, etc. Zo moet je het ook met schildklierhormoon zien. Je vult een tekort aan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bevordering Hormonale Werking. In het algemeen zijn er middelen om de hormonale werking i.c. de werking van de schildklier te bevorderen.
Schildklier bevorderende middelen i.c. voor een betere schildklierfunctie zijn o.a de dingen die in de lijst staan van mijn antwoord. Alle belangrijke overige informatie zoals: "Noot: Bij Struma moet juist opgepast worden met een aantal van de bovengenoemde middelen, daar deze strumagene stoffen bevatten. Het betreft voornamelijk de koolsoorten, bloemkool, broccoli, spruitjes en sojabonen. Deze stoffen beïnvloeden de opname van jodium (minder productie hormonen). Hierdoor wordt de schildklier gestimuleerd om harder te werken, hetgeen een vergroting van de schildklier tot gevolg heeft". En nog veel meer, er staat een geweldig lang en zeer uitgebreid verhaal onder, als je even de moeite neemt om de site door te nemen, over alle vormen van schildklieraandoeningen, en wat wel of niet goed is. Er wordt medicatie omschreven en natuurlijke middelen en behandelingen etc.etc.. Erg uitgebreid als je het mij vraagt. Aangezien ik de site niet in zijn geheel hier neer wilde zetten, heb er het mijne uitgehaald. Ik weet niet of jullie de site hebben gelezen, maar hier staat volgens mij wel degelijk juiste informatie in, zo niet, dan ben ik zelf verkeerd geinformeerd. Verder was de mening over geen medicatie, mijn persoonlijke. Er stond ook, dat ík dat in eerste instantie niet zou doen. En natuurlijk, moet alles wat je ook doet, op advies van een GV-er of op eigen initiatief, altijd in overleg met een arts gaan, in mijn ogen logisch, maar misschien is dat de verkeerde gedachte. Verder heb ik iemand in mijn directe omgeving die schildklierproblemen heeft, en door een dieet en leefaanpassingen zijn haar klachten vrijwel nihil geworden, zonder medicatie. Dit alles heeft zij gedaan onder begeleiding van een dietiste en een arts. (dit soort dingen moet je logischerwijze nooit op eigen houtje gaan doen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De site waar je aan refereert is niet de gangbare reguliere geneeskunde. Waar kelp en zeewier juist NIET moeten worden gebruikt (vanwege negatieve effecten op schildklierproblemen).
En een ochtendtemperatuur test geen maat is voor wel/niet hebben van een te trage schildklier.. Urineonderzoek is inmiddels, zelfs in het niet reguliere circuit, bekend dat het geen goede manier van diagnose is. Men heeft daar zelfs wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Zo staan er wel meer zaken in dit artikel die niet kloppen. Voeding is ook niet volgens de wetenschappelijke inzichten. Zie mijn link hierboven. De stoffen kunnen wel strumatogeen zijn, in combinatie met ernstig jodiumtekort kan het tot een te trage schildklier leiden. Komt nogal eens voor in derde wereldlanden. Maar hier... over het algemeen niet. Tenzij een heel vreemd dieet.
Als een huisarts een aantal test (neem aan bloed en urine) onderzoekjes laat uitvoeren om 'globaal' vast te stellen wat er met jou aan de hand is. Is begrijpelijk. Idem dat hij ivm de onderzoeken (nog) geen medicatie wil toedienen ook.

Maar dat je het gevoel hebt dat hij een beetje aan het experimenteren is en jou niet wil doorverwijzen is onaanvaardbaar.

Stel de huisarts een deadline. Binnen een redelijke termijn zeg 14 dagen, komt hij met 'zijn' conclusie en verwijst je door naar een internist. Of hij stuurt je direct door.

Google rond op internet en kijk of je een ziekenhuis (liefst academisch) bij jou in de buurt is met een goede maag/darm poli. Meeste ziekte verzekeraars hebben een wachtlijstconsulent welke je kunnen aangeven hoe lang de wachtlijst is en zelfs voor jou een afspraak kunnen maken.

Evt. Stap over naar andere 'huisartspraktijk'. Is misschien iets verder reizen maar elke keer een 'gevecht' over medicatie is uiterst vervelend.

Veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De schildklier heeft niets met je maag en darmen te maken, het is een klein orgaan wat in de hals zit
Als specialist zou je moeten zoeken naar een endocrinoloog, een specialist die zich bezighoud met hormonen en stofwisseling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Harmien, de schildklier kan wel de werking van de darmen verstoren, maar een maag darm specialist is niet de arts die je met bezoeken voor een traag werkende schildklier. Iemand met diabetes kan minder goed gaan zien, maar daarom is het nog niet zo dat hij voor de behandeling van zijn diabetes bij de oogarts moet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je moeder diabetes heeft, een zusje van schildklier auto-immuunziekten, maakt de verdenking op een bestaand schildklierprobleem groter. Daarmee zou je 'gewoon' ingestuurd kunnen worden bij de endocrinoloog voor een second opinion!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw moeder en jouw buurman gaan naar de oogarts voor hun ogen, niet voor hun diabetes.
Slechte ogen is een gevolg van de diabetes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar je begrijpt het volgens mij niet
Specialisten zijn artsen die zich gespecialiseerd hebben,.
Voor verschillende ziekten of aandoeningen ga je naar verschillende specialisten
Voor diabetes ga je naar een internist/endocrinoloog, die behandelt de diabetes.
Krijg je problemen met je ogen dan wordt je doorgestuurd naar de oogarts.
Maar je behandelend arts voor je diabetes blijft de internist, daarnaast kan je dus ander artsen bezoeken voor symptomen die voortkomen uit de diabetes. Dus je kan niet stellen dat je voor diabetes naar de oogarts moet, of voor schilklier problemen naar de maag-darm specialist.
Vraag de testresultaten op bij de doktersassistente en vraag dan bij een andere huisarts een second opinion.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je huisarts zal wel goede redenen hebben om je (nog) geen medicijnen voor te schrijven, je kan hem gewoon vragen waarom dit is.
Misschien is de uitslag nog niet alarmerend genoeg volgens de cijfertjes, wat niet betekend dat jij niet veel last kan hebben.

Het goed 'instellen ' van de schildklier gaat erg moeizaam, misschien wil de dokter eerst kijken of de bloedwaarden veranderen.

Maar je kan het pas weten als je er over praat met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat er blijkbaar wel iets afwijkends was gevonden, vermoed ik het het om een subklinische hypothyreoïdie gaat. Mogelijk dat de huisarts te weinig expertise heeft en nog steeds denkt dat subklinische waarden niet behandeld behoeven te worden. Op zich hoeft een TSH tussen 4 (= net buiten normaalwaarden) en tot 10 niet behandeld te worden, TENZIJ er klachten zijn of andere risicofactoren als hart/vaatziekten bijvoorbeeld, zwangerschaps wens ook!!!!!! Leidraad is echter KLACHTEN van de persoon. Het hebben van antistoffen kan de diagnose duidelijk maken. Een enkele keer is er een voorbijgaande hypothyreoïdie. Soms in de puberteit, soms na een zwangerschap (het eerste jaar) soms na een virale ontsteking van de schildklier zelf. Maar dat is zo specifiek, daar wil je ook een (kinder)endocrinoloog over raadplegen.
Aldus denk ik niet dat dat hier speelt. Maar.... alleen een goede diagnose, krijg je hier bij de specialist vermoed ik aan het verhaal met de huisarts.
Aan de andere kant, zijn er nog veel huisartsen die waarden die net niet goed zijn, toch als redelijk accepteren en menen dat je daar nauwelijks of geen klachten van kunt hebben.

Zelfs waarden net op het randje van de normaalwaarden kunnen bij sommigen wel degelijk klachten geven. Omdat zij voor hen NIET normaal zijn.

De normaalwaarderange is vrij breed, terwijl ieder individu een veel nauwere range heeft.

In het bovenste berichtje staat dat er een waarde niet goed is. Welke is dat? TSH (Thyreoid Stimulerend Hormoon), FT4 (vrije T4) of FT3 (vrije T3)? Ben je al meerdere malen getest?

Als de TSH te hoog is, maar FT4 en FT3 nog normaal spreekt men van subklinische hypothyreoïdie. Subklinisch betekent dat je hier nog geen klachten van kunt hebben. Maar, veel schildklierspecialisten vinden dat inmiddels een verkeerde term. En spreken liever van een milde hypothyreoïdie. Want, je kunt daar wel degelijk klachten van hebben!

Wat je kunt doen. Vraag al je schildklierwaarden op, vraag of er meerdere malen geprikt is. Kijk of er een stijgende lijn in de TSH is. Vraag of er antistoffen (anti-TPO, TSI) geprikt zijn. Zijn die antistoffen positief met een net te hoge, of net niet te hoge TSH (kijk naar de laboratorium referentiewaarden) dan is het zeer goed mogelijk dat je een beginnend schildklierprobleem hebt en dan kan je behandeld worden. Vaak begeeft de schildklier het toch beetje bij beetje.

Misschien heb je zo wel genoeg munitie voor een doorverwijzing via je huisarts.

Wil je huisarts niet meewerken, vraag je zorgverzekeraar (maar dan heb je een relatiebreuk met je huisarts) voor een second opinion (bij een endocrinoloog = internist gespecialiseerd in de hormonen!).

Een andere mogelijkheid: vraag (zie laatste link) hier een second opinion. Daar zit een kundig endocrinoloog, voormalig wetenschappelijk onderzoeker op schildkliergebied. Wel heb je dan je bloedwaarden nodig!

Wil je meer lezen, zie links hieronder, op het forum van HmnH zou ik je vraag eens neerzetten. Bovenaan staat een link naar het oude forum, waar je al veel kunt lezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
zou ik = zou je .....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet je je TSH? Vraag deze van de afgelopen jaren eens op bij de assistente.
als je het niet eens bent met je huisarts kun je altijd nog een second opion laten maken bij een andere huisarts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een schildklier die "te langzaam" werkt, moet worden behandeld. Afwijkingen en klachten nemen anders op termijn meestal enkel toe. Afhankelijk van de waarden, moet er een bepaalde hoeveelheid medicijnen genomen worden, wat soms wat zoeken kan zijn. Alleen als je arts geen aanwijzingen vindt die op een slechte werking duiden, zou hij/zij dit mogen weigeren. Het kan ook zijn dat andere oorzaken de werking van de schildklier negatief beïnvloeden en/of de andere symptomen veroorzaken. In dat geval moet er op deze oorzaken gewerkt worden en het verloop goed opgevolgd worden, ook wat je schilklierwerking betreft. Dat je slechts 1x per jaar getest wordt voor je schildklier, wijst er eerder op dat ze deze eerder willen uitsluiten als oorzaak dan dat er sprake is van opvolging. Indien de testen echter wel afwijkende waarden tonen; onmiddellijk een tweede opinie inwinnen, bij voorkeur bij een specialist. Ook indien je de diagnose van je arts of de resultaten van de testen niet vertrouwt, raadpleeg je best een andere arts. Het zou echter erg begrijpelijk zijn, indien je je al lang ellendig voelt, dat je dolgraag een oorzaak voor je problemen wil vinden. En daarom de niet-diagnose in vraag stelt omdat de symptomen zo passen. Zomaar effe experimenteren of er beterschap is als je schildkliermedicijnen neemt, raad ik af. Van een overactieve schildklier wordt je ook doodziek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima, nu nog de juiste dosering proberen te vinden. Als je jezelf echt veel beter gaat voelen, laat dit dan maar heel nadrukkelijk aan je huisarts weten. Dan zal hij misschien bij andere patienten in jou situatie niet onnodig lang wachten. Ik wens je snel beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn dat je nu geholpen wordt! Het duurt soms een hele tijd voor je merkt dat het schildklierhormoon (levothyroxine in de pillen) helpt. Je lijf moet herstellen. Gun het tijd. Als je weet dat het een tijdje gaat duren en niet verwacht dat het over twee weken beter gaat, is dat te behappen. Je moet helaas vaak geduld hebben! Lees deze link over levothyroxine = het schildklierhormoon dat je nu gaat slikken, goed door. Er staat veel nuttige informatie in! http://www.schildklier.nl/media/www_schildklier_nl/files/sm4_2007-p3-6.pdf