Is het normaal om snel slapende handen te krijgen?

Ik bedoel, na een tijdje liggen en met je mobiel bezig zijn. Of bij tijdens het comuteren. Of als je even je handen in de lucht doet, dat ze meteen tintelen.. Óf als je er even op slaap of laat hangen.. Is dit normaal? Laatst vergeten om aan mijn arts te vragen.
Dankjewel :)

Toegevoegd na 25 seconden:
Computeren*

Toegevoegd na 1 minuut:
Slaapt*.

Toegevoegd na 1 uur:
- Heb al neurologische klachten in de benen en voeten, alleen is dat vaker en langer aanwezig..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
24.2K

Het beste antwoord

het kan volgens mij door 2 dingen zijn, ofwel lig je verkeerd zodat je bepaalde dingen knelt, ofwel heb je een probleem met je carpale tunnel in je pols, mijn moeder heeft dat ook al gehad, en toen had ze veel last van slapende handen, wat je dus best doet is eens naar de dokter gaan ermee zodat die dat kan onderzoeken, als het effectief een probleem is met je carpale tunnel dan zul je moeten geopereerd worden eraan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk van niet, zou het toch even aan je arts vragen, per mail bijv. Ik heb dat nooit...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, want dan stroomt het bloed uit je handen en gaan ze tintelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan hoe de slapende handen zijn ontstaan. Als je er even op ligt is het natuurlijk geen probleem mits de bloedvaten niet te lang worden afgeknepen.

Ik had laatst bijna elke dag wel een moment dat mijn hele arm uit het niets ging tintelen. Het bleek dat mijn spieren in mijnbovenrug en nek vast zaten en dat staat in verbinding met mijn arm. Na een paar keer fysiotherapie waren de klachten verdwenen.

Ook zijn er nog andere oorzaken van slapende lichaamdelen. Denk aan trombose. Dan is het natuurlijk niet normaal dat je (snel) slapende handen krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe al aan fysiotherapie.. En trombose zal ik niet hebben volgens mij. Ik heb al neuro klachten in de benen en voeten, maar of dit normaal is weet ik niet.. Kan nergens er iets over vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan wel door een neurologische aandoening komen. Dan kun je het beste even bij de huisarts navragen. Verder zou je even in je extra tekst hierboven erbij kunnen zetten dat je al neurologische klachten hebt. Misschien dat er mensen zijn die er dan ervaring mee hebben.
Een slapende hand komt omdat er ergens een zenuw of bloedvat wordt afgekneld. Je hand krijgt dan tijdelijk veel minder bloed toevoer, waardoor het begint te ‘slapen’. Dat tintelende gevoel komt doordat de zenuwen dus geen bloed meer krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als u teveel uw ellebogen belast, dan komen de zenuwen bekneld te zitten met als gevolg dat de hand of delen daarvan gaan slapen.
(aanzitten aan tafel of bureau met de ellebogen op het blad)

Indien de hand of delen daarvan blijvend gevoelloos zijn,
dan kan aan de hand van een EMG (elektromyogram)
doorgemeten worden om welke zenuwbanen het gaat.
Positie,s zijn ondermeer vanaf de nek, schouders,
elleboog, pols en vingers.

Een hersteloperatie geeft geen garantie of het 100% verholpen wordt en of het terug komt.

(het knooppunt van de zenuwbanen wat meestal bekneld wordt zit in de elleboog, het z.g. telefoneerbotje en de ingreep geschiedt onder volledige narcose tijdens een dagbehandeling.)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende punten waar zenuwen en bloedvaten bekneld kunnen worden en dergelijke verschijnselen kunnen geven.

Je kunt in de schoudergordel, bij de elleboog en in de pols dergelijke beknellingen krijgen.

Soms door anatomische afwijkingen (een extra rib bijvoorbeeld waardoor ruimte tussen sleutelbeen/rib waar de zenuw-vaat streng naar de arm gaat, minder groot is) of ongeluk of werkomstandigheden. Soms (vooral bij pols) door andere ziektenbeelden.

Omdat het 'handen in de lucht' nogal specifiek is, zou het misschien een TOS (Thoratic Outlet Syndroom) kunnen zijn.
Dit is specifiek wanneer zenuw/vaat strengen in de schoudergordel bekneld worden.

Andere zenuw/vaatbeknellingen kunnen het misschien (mede) ook zijn.

Vraag het je arts en laat je naar een neuroloog verwijzen.

Hieronder een link met enige informatie over TOS

Toegevoegd na 20 minuten:
Lees net dat je ook neurologische klachten armen/benen hebt. Dan lijkt me dat een neuroloog hier zijn licht over moet laten schijnen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het niet normaal is, en dat er ergens een beknelling zit.
Als je regelmatig slapende handen hebt moet je dat echt met je neuroloog bespreken.