Anuskramp, de medische term luidt: Proctalgia fugax. Het wordt ook wel anaalkrampen of anaal spasme genoemd. Het is een zeer pijnlijke tijdelijke aandoening in of rondom de anus, die zich vooral 's nachts aandient.
Mensen omschrijven de pijn als een stekende ronddraaiende mes. Tijdens zo'n kramp aanval kan men hevig gaan zweten, misselijk worden en zelfs flauwvallen van de pijn. Een aanval duurt meestal enkele minuten tot een paar uur waarna kramp en pijn langzaam wegebben.

In enkele gevallen van anuskrampen is er sprake van een onderliggende oorzaak zoals aambeien, infecties, darmpoliepen, kloven, ziekte van Crohn of tumoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het schijnt een kramp te zijn die optreedt in de endeldarm of de anus en kan voorkomen als symptoom bij verschillende ziektes. Bijv. Crohn en tumoren of infecties in de endeldarm. Er wordt geschat dat ong. 10 tot 15% van de bevolking er wel eens last van heeft.

De oorzaak is vaak onbekend en vaak is de kramp onschuldig. Er is mogelijk een verband met het Prikkelbare Darm Syndroom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
hup naar de 100 :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hihi, dankje :)